Byggahus.se
Hej,

I morse när vi började spola vatten hemma så märkte vi att vattnet som kom var rosa. Det spelade ingen roll att vi spolade ett tag utan det fortsatte vara rosa. I natt har tydligen säkringen gått av någon anledning för vattenpumpen men den slog vi på igen när vi upptäckte det.

Detta har skett en gång tidigare, vatten rosa, pump säkring har gått under natt men efter en stund slutar vattnet vara rosa.

Kan det ha att göra med att vi har ett vattenfilter från H2O filterteknik med kaliumpermangat?
Vad kan annars vara fel?
Hur skall vi lösa detta då vi just nu inte kan använda något vatten?

Jag funderar på att hitta en ny leverantör av lösning då H2O filterteknik inte finns kvar och kanske få även ett filter som tar bort humus då vi har lite av det i vattnet. Vad säger ni om denna lösning?

Mvh
Mats Ola

Det är ju det troligaste ja. Men i vilket fall tycker jag att du ska ta en vattenanalys. Vattenkvalitet kan förändras över tid, det är inte säkert att de gamla testerna gäller längre.

ricebridge ricebridge skrev:
Det är ju det troligaste ja. Men i vilket fall tycker jag att du ska ta en vattenanalys. Vattenkvalitet kan förändras över tid, det är inte säkert att de gamla testerna gäller längre.
Vattenanalys har jag på gång, vill dock akut lösa detta problem då jag känner mig lite stressad? Kan ju som sagt inte duscha, laga mat, dricka vatten just nu :S

Överdosering av kaliumpermangat ger rosa vatten. Har hänt både kommuner och enskilda reningsägare tidigare och man rekomenderar att inte använda vattnet till man fått ordning på detta.

Jag har ingen direkt erfarenhet av just er utrustning, men av andra..
Kan filterutrustningen behöva rengöras/renspolas eller liknande?
Går den att förbikoppla?

GoForIt GoForIt skrev:
Jag har ingen direkt erfarenhet av just er utrustning, men av andra..
Kan filterutrustningen behöva rengöras/renspolas eller liknande?
Går den att förbikoppla?
Tjejen kollade upp det och vi har fått ett tips jag skall kolla när jag kommer hem:
1) Stäng av vattnet. 2) Lätta på trycket. 3) Gör rent ett munstycke.

Hej,

Nu är problemet löst.
Vi pratade med H2O filterteknik och fick tips att lätta på trycket och rengöra ett munstycke på filtret. Så nu är det inget rosa vatten utan genomskinligt.

D DjKool skrev:
Hej,

Nu är problemet löst.
Vi pratade med H2O filterteknik och fick tips att lätta på trycket och rengöra ett munstycke på filtret. Så nu är det inget rosa vatten utan genomskinligt.
Va skönt! Har du lust att förklara hur detta påverkar vattnet att bli rosa? Blir det för högt flöde eller vad får detta att hända?

G ekaa88 skrev:
Va skönt! Har du lust att förklara hur detta påverkar vattnet att bli rosa? Blir det för högt flöde eller vad får detta att hända?
Hej,

Jag har ingen aning exakt hur det påverkar att vattnet blir rosa mer än att är filtret igentäppt så filtreras ej vattnet och kaliumpermangaten korrekt.

D DjKool skrev:
Hej,

Jag har ingen aning exakt hur det påverkar att vattnet blir rosa mer än att är filtret igentäppt så filtreras ej vattnet och kaliumpermangaten korrekt.
Ah, det är säkert så att är filtret igensatt så fortsätter reningsprocessen fast fastnar lixom kvar i filtret och resultatet blir överanvändning av kaliumpermangat. Det är iaf min gissning :)

Nu är vattnet rosa igen och mycket mer än sist. Funderar om man kan ta bort filtreringen helt från anläggningen. Är lite småjobbigt då det strular och man inte har något vatten. Just nu kan vi ju inte gå på toa eller spola vatten :S

Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare just nu.

D DjKool skrev:
Nu är vattnet rosa igen och mycket mer än sist. Funderar om man kan ta bort filtreringen helt från anläggningen. Är lite småjobbigt då det strular och man inte har något vatten. Just nu kan vi ju inte gå på toa eller spola vatten :S

Vet inte riktigt hur jag skall gå vidare just nu.
Koppla förbi filtret så länge om du kan och ta kontakt med eventuellt företag som sålt det?

G ekaa88 skrev:
Koppla förbi filtret så länge om du kan och ta kontakt med eventuellt företag som sålt det?
Har redan kontaktat företaget så hoppas de svarar imorgon. Tanken är att försöka koppla förbi filtret men försöker förstå hur jag gör det utan att få översvämning eller att något annat slutar fungera eller strula. Lite trist inför helgen.

D DjKool skrev:
Har redan kontaktat företaget så hoppas de svarar imorgon. Tanken är att försöka koppla förbi filtret men försöker förstå hur jag gör det utan att få översvämning eller att något annat slutar fungera eller strula. Lite trist inför helgen.
Ta kort på anläggningen så kanske man kan hjälpa

G ekaa88 skrev:
Ta kort på anläggningen så kanske man kan hjälpa
Jättesnällt att du försöker hjälpa. Har lite bilder men inte de bästa pga mörker och vart filtret står.

• IMG_20180118_192708.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20180118_192639.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180118_192629.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.