Har ett gammalt fint torp med två innerdörrar på nedervåningen. Skulle nu vilja sätta in en tredje dörr. Men eftersom torpet är från 1800-talet är dörrarna bara 177 cm höga och karmen får inte vara högre än 184 (och max 84 i bredd) för att jag inte ska behöva göra våld på regelverket mellan tak och dörröppning. Har googlat men hittar inga innerdörrar med dessa "små" mått. Var får man tag på sådana dörrar (med spegel)?
Nu vet jag inte vilket utseende speglarna har eller om andra dörrar syns samtidigt.
Om det inte är enkelt att anpassa så en standard karm så är det enklaste är att köpa en dörr M8x19 som då har karmyttermått 790x1890.
Sedan kapar du av 2,5cm i botten på dörrblad och karm sedan 2,5cm uppe på dörrblad och karm så dörrspeglarna är centrerade.
Det är även möjligt att kapa 5cm antingen uppe eller nere men då sitter speglarna antingen lågt eller högt.
Vilket som är lämpligast beror på övrigt utseende.
Undvik ihåligt dörrblad med kartongfyllning så sparar du tid och onödigt arbete när dörrbladen ska sågas så mycket.
Det är även möjligt att specialbeställa dörr med karm efter önskat mått men priset brukar dra iväg en del och även leveranstid.
Min egentliga tanke var att ett så gammalt hus borde ha tidsenliga dörrar och inga moderna spegeldörrar.