Byggahus.se
Hej

Har ett inglasat uterum från 97 där man inte lagt någon panel under takfoten, tänkte åtgärda detta i vår.

1. Ska jag måla, olja eller behandla det innan? Ingen mögelpåverkan vad jag kan se, men är ju lite slitet.

2. Ska jag lämna luftspalt eller dra på panelen tätt?

IMG_3362.jpg
IMG_3363.jpg
IMG_3364.jpg

Och lite mer frågor.. på sidan så ser det ut såhär, det öppet in mot vinden och även ett utrymme mellan två tak, det är en utbyggnad på platta där som är lägre.

IMG_3366.jpg IMG_3367.jpg IMG_3368.jpg

Ska jag stänga igen här med panel och ha ett ventilgaller? Räcker det för vindens luftning, då måste luften passera två ventiler? Och räcker det för "döutrymmets" luftning eller borde jag öppna upp på andra sidan huset också?

Ingen som har något svar? Jag kanske frågar något jättesjälvklart som ingen bemödar svara på? :D

L
Vad har du tänkt , isolera taket eller
Det ska alltid lufta under ett tak , spika igen med mellanrum 5 mm och insektsnät ovanpå , så får du inga hyresgäster ( getingar ) där
Nätet måste täta överallt dom är små AIK:arna

L Liteavvarje skrev:
Vad har du tänkt , isolera taket eller
Det ska alltid lufta under ett tak , spika igen med mellanrum 5 mm och insektsnät ovanpå , så får du inga hyresgäster ( getingar ) där
Nätet måste täta överallt dom är små AIK:arna
Tack för ditt svar!

Hur tänker du kring utrymmet mellan de två taken, räcker det med en ventil där eller borde jag öppna upp på andra sidan? :coffee::strong:

L
Ska du inte isolera så räcker det springor under takfoten , sen vet jag inte hur dina takstolar är
Är dom kloss ett undertak , så det är som fack i taket .
Skulle nog ta upp några gluggar på sidorna , gavlarna , rummet ansluter ju mot huset , så där ska inte ha hål , blir läckagerisk då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.