16 641 läst · 10 svar
17k läst
10 svar
Takutsprång mer än 50 cm - vad gäller?
Jag har påbörjat en bygglovsprocess med ett fritidshus där vi har ett takutsprång på 70 cm. Enligt infon på "min" kommuns hemsida så är stora takutsprång hårt bestraffade eftersom HELA takutsprånget räknas in i byggnadsarean om det överstiger 50 cm.
Men så snubblar jag över denna info (från Mullsjö kommuns hemsida):
"Byggnadsarea (BYA) är den yta som en byggnad upptar på marken räknat från väggarnas utsida. Till byggnadsarean räknas även utkragande byggnadsdelar, till exempel taksprång (över 0,5 meter) , balkonger, burspråk, skärmtak etcetera. Den utkragande delen är mätvärd om byggnadsdelens lägsta punkt är belägen lägre än 3,00 meter ovan mark och dess horisontella djup är större an 0,50 meter.
Projektionen är också mätvärd om byggnadsdelens lägsta punkt är belägen 3,00 meter - 5,00 meter ovan mark och dess framkant, exklusive hängrännor, räcken ligger mer än 1,50 meter utanför underliggande fasadliv.
Byggnadsarean ska anges i ansökan om bygglov och finns ofta med som en bestämmelse i detaljplanerna"
Plötsligt öppnar sig ju en möjlighet till takutsprång på 1,5 meter om man utspprånget ligger i intervallet 3-5 meter ovan mark (och det är väl rätt vanligt intervall för takutsprång på småhus).
Har jag förstått fel?Vad gäller egentligen?
"Byggnadsarea (BYA) är den yta som en byggnad upptar på marken räknat från väggarnas utsida. Till byggnadsarean räknas även utkragande byggnadsdelar, till exempel taksprång (över 0,5 meter) , balkonger, burspråk, skärmtak etcetera. Den utkragande delen är mätvärd om byggnadsdelens lägsta punkt är belägen lägre än 3,00 meter ovan mark och dess horisontella djup är större an 0,50 meter.
Projektionen är också mätvärd om byggnadsdelens lägsta punkt är belägen 3,00 meter - 5,00 meter ovan mark och dess framkant, exklusive hängrännor, räcken ligger mer än 1,50 meter utanför underliggande fasadliv.
Byggnadsarean ska anges i ansökan om bygglov och finns ofta med som en bestämmelse i detaljplanerna"
Plötsligt öppnar sig ju en möjlighet till takutsprång på 1,5 meter om man utspprånget ligger i intervallet 3-5 meter ovan mark (och det är väl rätt vanligt intervall för takutsprång på småhus).
Ligger stugan i Mullsjö?
Det är nämligen olika, från kommun till kommun. I vissa kommuner räknas inte utstickande byggnadsdelar, 3 meter över marken, in i byggnadssten. I andra kommuner gör de det.
Men varför ska du ha så stort taksprång?
Det är nämligen olika, från kommun till kommun. I vissa kommuner räknas inte utstickande byggnadsdelar, 3 meter över marken, in i byggnadssten. I andra kommuner gör de det.
Men varför ska du ha så stort taksprång?
70 cm är väl inte överdrivet stort takutsprång. Det finns flera skäl att ha stort takutsprång: skyddar fasad, fönster och dörrar mot regn och sol, av arkitektoniska/estetiska skäl, som solskydd för att slippa få direktsol in genom fönstren etc.
Huset ligger inte i Mullsjö. Är du säker på att definitionen varierar från kommun till kommun?
Mullsjö hänvisar nämligen till Svensk Standard SIS SS 21054:2009 där dessa saker tydligen beskrivs. Lyckas dock inte få tillgång till källan dvs denna standard med mindre än att jag betalar 1255 kr.
Mullsjö hänvisar nämligen till Svensk Standard SIS SS 21054:2009 där dessa saker tydligen beskrivs. Lyckas dock inte få tillgång till källan dvs denna standard med mindre än att jag betalar 1255 kr.
Medlem
· Västernorrland
· 2 048 inlägg
Du ska läsa det som att 0,5m är gränsen för när takustprång ska räknas in (gäller alla, oavsett höjd) och de andra måtten gäller för andra typer av byggnadsdelar (som inte har egna specialregler).F Frågan skrev:Jag har påbörjat en bygglovsprocess med ett fritidshus där vi har ett takutsprång på 70 cm. Enligt infon på "min" kommuns hemsida så är stora takutsprång hårt bestraffade eftersom HELA takutsprånget räknas in i byggnadsarean om det överstiger 50 cm.
Så tycker jag inte att texten nödvändigtvis ska tolkas, i så fall är den mycket otydligt formulerad.R Räknenisse skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 048 inlägg
Liknande trådar
-
Kan klammer åtgärda knäppande ljud från detta rör (bild)?
Vatten & Avlopp -
Våtrumsprimer utan att slipa?
Färg, Måla & Tapetsera -
Husföretag varslar mer än hälften av personalen
Artikelkommentarer -
Vägguttag med inbyggd dimmer / Julgransbelysning
El -
Hur optimerar och balanserar man ett komplext radiator/golvvärme system?
Värme allmänt