Byggahus.se
Hej. Vi funderar på en vask i mässing/kopparfärg (vet inte vilka material som verkligen används). Finns det någon här som använt en sådan vask i några år som kan berätta hur den åldras, hur ser ytan ut efter en tid?

Ytan bör bli svart av oxid ganska fort. Och när ni skrubbar lite i vasken med disksvampen för att få bort en smutsfläck så kommer oxiden försvinna och fläcken lyser klart i sin rätta metallfärg. Personligen så skulle jag inte tycka att det är särskilt snyggt utan det skulle mest se smutsigt ut.

En annan sak att tänka på är att koppar är väldigt giftigt. Vi brukar ganska ofta tina kött i ett vattenbad i diskhon. I en ho av stål finns det egentligen bara fördelar med det eftersom hon bara läcker ut lite järn vilket är nyttigt medans i en ho av koppar så lakar man ut koppar och det är direkt ohälsosamt på lång sikt.

Hur den åldras beror mest på ifall den är lackad eller inte. Är den det förändras inte ytan så länge lacken är intakt. Är den obehandlad får ni en hård (men knappast svart), mörk och matt patina med tiden, vilket är mycket snyggare i de flesta fall (tycker jag). Patinan är nog betydligt hårdare än att gå bort av vanlig städning, men går att få bort med putsmedel (typ häxans) så klart.

Vill inte uttala mig tvärsäkert om ev. urlakning, men jag har mycket svårt att tro att man skulle få i sig skadliga koncentrationer så länge man inte dricker det varma disk att ett... Prata med tillverkaren.

Staffans2000
Kopparförgiftning låter väldigt långsökt! För i så fall skulle en mycket stor del av befolkningen vara kontaminerad med koppar från våra vattenledningar! Dessutom innehåller en vanlig ho inte bara järn, utan även 18% krom och 8% Nickel.
Själv tror jag att en vask i koppar eller mässing kommer att kräva en hel del putsande. Fråga leverantören, han kanske kommer med ett troligt svar.

Staffan

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Kopparförgiftning låter väldigt långsökt! För i så fall skulle en mycket stor del av befolkningen vara kontaminerad med koppar från våra vattenledningar! Dessutom innehåller en vanlig ho inte bara järn, utan även 18% krom och 8% Nickel.
Själv tror jag att en vask i koppar eller mässing kommer att kräva en hel del putsande. Fråga leverantören, han kanske kommer med ett troligt svar.

Staffan
Ptjaa...
Kopparrören är ju så pass giftiga att man inte ska koka sina makaroner i varmvatten från kranen eftersom mycket mer koppar fälls ut i varmt vatten än i kallt. Nu är det ju ingen som dör av kopparförgiftning efter en portion makaroner men när man närmar sig pensionen så är risken betydligt högre att man ska drabbas av problem om man gör så..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man ska inte koka makaroner på vatten från varmvattenkranen eftersom det inte finns krav på att varmvatteninstallationen ska vara livsmedelsklassad.

Vet inte ifall något märkbart fälls ut i 60 graders vatten relativt 20 graders vatten, men oavsett är det väl ingen som dricker varmvatten från diskhon!?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
En bekant forskade om vattenkvalite och han hade mätt upp ohälsosamma mängder av flera ämnen i varmvattenrören. Tyvärr är det över 20 år sen, så jag minns inga detaljer, men kontentan var att varmvatten är direkt olämpligt att använda för mat.

Gjordes det inte nån test av blyhalt i vatten pga mässing i kökskranar för några år sen också?
(antar det är det som nämns här: https://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/kranarna-som-lacker-metaller)
Vill minnas testet blev kraftigt ifrågasatt iofs :)

Staffans2000
B Byggmarodören skrev:
Gjordes det inte nån test av blyhalt i vatten pga mässing i kökskranar för några år sen också?
Jo. Tillverkarna tyckte det var lämpligt att använda blyhaltig metall i sina kranar. Lösningen blev att spola ut den första skvätter vatten på morgonen.

P.S.
Kanske det är dags för blypanik, istället för Asbestdito?

Koppar är ett mjukt material, repar och bucklar lätt och tar också skada av sura vätskor (kommer ihåg hur en femöringen blev skinande blank av ketchup när jag var barn)

Kolla kopparstuprören vid närmaste kyrka om de inte har stulits redan, eller jordlinor i foten av en stålmast på närmaste järnvägsstation. Kopparn blir brunsvart med tiden. Smaksak. Inte för inte fick skeppsgossarna polera mässingssaker på gamla båtar nästan dagligen förr i tiden.
Cu och Cu-salter används som gifter, t ex i träimpregnering. Vissa sätter upp Cu-plåtar på taket för att förhindra att mossa växer på takpannorna. Om du tittar på gamla kopparkärl för köksbruket så är de oftast förtennade på insidan. Av en anledning.
Att vi inte dör när vi dricker kranvatten från Cu-rör beror väl på att det är kallvatten och att det bildas olösligt Cu-Oxid på insidan rören som skydd. Men jag skulle aldrig ens borsta tänder med varmvatten.

Nu handlar ju inte tråden om farlighet, så ursäkta lite OT igen (vore dock faktiskt kul om nån hade erfarenheter av en koppar eller mässingsvask...), men en stor del av Sveriges befolkning går faktiskt runt med en kopparspiral i livmodern, utan att det är farligt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Fadai
A arkTecko skrev:
Nu handlar ju inte tråden om farlighet, så ursäkta lite OT igen (vore dock faktiskt kul om nån hade erfarenheter av en koppar eller mässingsvask...), men en stor del av Sveriges befolkning går faktiskt runt med en kopparspiral i livmodern, utan att det är farligt.
Både koppar och mässing är mkt vackra material MEN särskilt koppar är en mjuk metall som lätt får bucklor och märken av minsta stöt, och lätt oxiderar. Fråga om det finns lämpliga material som liknar koppar men inte är så känsliga. Lycka till med sökandet!

Så här ser våra mässingshandtag ut efter fyra år. De är obehandlad mässing. Inga jack eller djupare märken, men plåten är ganska tjock. De har torkats vid städning, men aldrig putsats.

Det är viktigt att hålla dem rena i början för att inte få en ojämn start på oxideringen.

DSC_3720.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Förra sommaren så besökte vi Selma Lagerlöfs gård Mårbacka, och där fanns det en diskho av koppar. Den såg väldigt fin ut, strålade och glänste, och var verkligen det första som man la märke till när man kom in i köket. Men jag har för mig att guiden berättade att hushållerskan fick putsa på den en lång stund varje dag efter att den använts, för att hålla den sådan.
Hur den blir om man inte putsar dagligen, vet jag inte...

A arkTecko skrev:
Ja, och det är av en anledning: att döda.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.