5 710 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
30 vs 34 db ljudreducering, märkbart?
Allt är ju relativt och ibland en fråga om hur man uppfattar olika ljud, men är det någon som har en känsla av hur märkbar en sådan ljudreducering är, det handlar i vårt fall om huruvida vi skall välja ett dyrare 3-glas fönster (34db) mot ett 2-glas isoler (30db), det lägre u-värdet spelar mindre roll för vår del men fönstret vätter mot en väg så kan det dämpa lite mer vägbuller så kan det vara vårt pengarna.
http://www.stockholmsforsoket.se/upload/Rapporter/Miljö-stadsliv/Under/Buller_slutrapport.pdf
Resultatet av undersökningen är att trafikbullersituationen endast har påverkats i en liten
utsträckning. En förändring av ljudnivån på 3 dB(A) är nätt och jämnt möjlig att uppfatta med
örat. För att vi ska uppfatta förändringen som en halvering eller dubblering krävs att ljudnivån
ändras med 8 – 10 dB(A).
Resultatet av undersökningen är att trafikbullersituationen endast har påverkats i en liten
utsträckning. En förändring av ljudnivån på 3 dB(A) är nätt och jämnt möjlig att uppfatta med
örat. För att vi ska uppfatta förändringen som en halvering eller dubblering krävs att ljudnivån
ändras med 8 – 10 dB(A).
Det är förstås en generalisering, men en väldigt vedertagen sådan. Och det är nog visst så att det finns skarpöron som detekterar förändringar i ljudnivå på en halv db, men det är antagligen under ordnade förhållanden i tysta rum, rimligvis inte i när man steker falukorv i köket eller ens när man försöker sova. Prasslet mot kudden låter avsevärt mer....Bricco skrev:
Det är stor skillnad på faktiskt uppmätt ljudnivå och vad du upplever själv (hör). Jag tror du glömmer att ljudnivån är en logaritmisk funktion av ljudintensiteten i din beräkning. Faktum kvarstår, några decibels skillnad är svår att höra överhuvudtaget.
Av egen erfarenhet, bor vid väg/gångstråk, så skulle jag satsa på så bra dämpning av
ljud som möjligt beroende på prisskillnad såklart.
Det är ju dock inte bara fönstren som släpper in oönskat ljud, väggstomme, ventilation
m.m.
Jag vet inte riktigt vad tillverkarens siffror säger när de anger t.ex 34db(A) eller liknande.
För att kunna jämföra olika tillverkare så måste man väl antagligen veta hur dom mäter
och se dämpningen över hela frekvensspektrat.
Kan ju lugnt säga att det är skillnad på oljud inomhus när det kommer en bil med tung bas spelandes eller folk som går förbi och tjoar.
Baseländet beror nog dock på uppbyggnaden av väggen (trä).
/Mogge...
ljud som möjligt beroende på prisskillnad såklart.
Det är ju dock inte bara fönstren som släpper in oönskat ljud, väggstomme, ventilation
m.m.
Jag vet inte riktigt vad tillverkarens siffror säger när de anger t.ex 34db(A) eller liknande.
För att kunna jämföra olika tillverkare så måste man väl antagligen veta hur dom mäter
och se dämpningen över hela frekvensspektrat.
Kan ju lugnt säga att det är skillnad på oljud inomhus när det kommer en bil med tung bas spelandes eller folk som går förbi och tjoar.
Baseländet beror nog dock på uppbyggnaden av väggen (trä).
/Mogge...
Lite blandade meningar, och det är klart att man gärna väljer ett mer dämpat och isolerat fönster om man har möjlighet, men vi kommer nog inte låta endast de 4db högre dämpning stå som beslutsunderlag, då är det i kombination med andra argument också
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Själv tycker jag att fyra db är rätt mycket. En klar skillnad. Så det skulle vara min rekommendation. Annars finns risken att man varje gång en lastbil åker förbi tänker "undrar hur tyst det skulle vara med dom där treglasfönstren som vi inte valde".
Sån är då jag iaf
Sån är då jag iaf