Vi bor i ett 30-talshus med originalfönster, där fönsterbågen på vissa av fönstren är sega att öppna/stänga pga att det blir friktion mellan karm och båge, där underkanten av bågen möter karmen, särskilt närmst mitten av fönstret. Jag har funderat på två olika lösningar:
A) Slipa lite lätt med sandpapper på karm och båge vid de ställen där det kärvar.
B) Höja bågarna pyttelite genom att lyfta av bågen och sätta en distans (typ en metallring) så att bågen kommer snäppet högre upp.
Jag kan ingenting alls som sådant här så jag tar tacksamt emot andra tips också. Har inte den blekaste aning om vad som är brukligt utan jag har bara gissat fram lösningarna.
A) Slipa lite lätt med sandpapper på karm och båge vid de ställen där det kärvar.
B) Höja bågarna pyttelite genom att lyfta av bågen och sätta en distans (typ en metallring) så att bågen kommer snäppet högre upp.
Jag kan ingenting alls som sådant här så jag tar tacksamt emot andra tips också. Har inte den blekaste aning om vad som är brukligt utan jag har bara gissat fram lösningarna.
Du är på rätt spår. Det som ofta händer är att gångjärnen ger efter för fönstrets tyngd. Då börjar bågen skrapa i karmen. Det finns något som heter gångjärnsknäckare. Man försöker försiktigt knäcka tillbaks det övre gångjärnet och knäcka ut det undre gångjärnet. Ibland räcker inte det. Då kan man prova med en metallring.I insats skrev:Vi bor i ett 30-talshus med originalfönster, där fönsterbågen på vissa av fönstren är sega att öppna/stänga pga att det blir friktion mellan karm och båge, där underkanten av bågen möter karmen, särskilt närmst mitten av fönstret. Jag har funderat på två olika lösningar:
Sen kan det vara så att fönstret har väldigt många lager färg. Då kan man behöva slipa/hyvla för att få till det.
Kolla så alla skruvar sitter ordentligt i gångjärnen också.
Lycka till
Klicka här för att svara