Byggahus.se

30-tals kök, stil?

1. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 947 inlägg

nimhed

Medlem
    Vad utmärker ett kök från 30-talet?

Jag försöker "återskapa" ett typiskt kök från den tiden men för en mindre slant genom att använda Ikeakök (Ädel vit).

Vad är de tidstypiska detaljerna som man kan komplettera med utan att det ser fjantigt ut?

2. Hejduk..tig
    Medlem · Stockholm · 916 inlägg

Hejduk..tig

Medlem
    Ja det är väl egentligen inte ngt årtionde att hurra för förutom att de första kylskåpet kom. Funktionalismen i all ära, men köket var inte högt prioriterat.

För att återskapa 30-talets kök ska det vara rätt litet, dåligt med bänkyta, inga överskåp förutom vid serveringsskåpet. Ett skafferi, ett isskåp och gärna vedspis, även om gasen var på intågande. Och så tre kakelrader ovan bänk.
    Inga dekorationer, rena linjer. Det borde sammanfatta det hela.

• Laddar…
  3. Hejduk..tig

Hejduk..tig

Medlem
  4. nimhed

nimhed

Medlem
    tack för ditt svar. Det kan inte ha varit lätt att vara husmor på den tiden!

Jag undrar vilka de typiska handtagen på köksluckorna var? Vilket golv hade man för ett hus i stadsmiljö från 1931. Huset är i en mellanperiod mellan sekelskiftes och funkisstilen.

Jag har antingen funderat på att plocka fram plankgolvet alternativt att lägga ett svartvitrutigt klinkersgolv (retro från Bauhaus)

5. Y
    Medlem · 241 inlägg

Ylva_P

Medlem
    Förlåt att jag upprepar mig, men vi är så glada över vårt kök att jag inte kan låta bli att säga det, men på ronnerholms.se kan du hitta tips på hur ett kök såg ut kring 25-30 om du går in och kollar på deras fasspontskök. Det är dock moderniserat vad gäller funktion....:)

6. Y
    Medlem · 241 inlägg

Ylva_P

Medlem
  7. Hejduk..tig

Hejduk..tig

Medlem
    nimhed,
    jag tycker att du ska tänka trä och stål. Så snabelhandtagen vore ju trevligt! Även förnicklade knoppar.
    Trägolv i furu var vanligt. Men visst hade man även svart-vitrutiga golv, speciellt i badrummen. Funkisluckan är först och främst slät. Kom ihåg: avskalat, rena linjer.
    Köken var sk arbetskök. Det var i vardagsrummet man umgicks.

Googlade lite på funkiskök och hittade följande länk till dig:
    BYGGFABRIKEN byggnadsvård & renovering Kolla speciellt in Stilguiden!

8. nimhed

nimhed

Medlem
    tack för länken, byggfabriken är ett ställe vi besökt mer än en gång. Ett av de största problemen är ju just att köken är sk arbetskök, vilket gör dem svårplanerade. Kolla gärna vår köksplaneringstråd

9. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem
    Nimhed, vi lade rutigt golv på lilltoan och ska nu lägga i badrummet. Svartvitt är ganska stor kontrast, kan bli rörigt. Kolla alternativ som svart-grått (på vår toa), grått-brunt, vitt-grått, créme-brunt... Vi lade en ram av den mörka färgen, för att lugna intrycket.

Kolla gärna byggfabriken, finns butik i sthlm, malmö och på internet. Där finns fina golvexempel och köksexempel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.