Byggahus.se

3-polig säkring

1. S
    Medlem Nivå 1
    Varför använda 3-poliga säkringar till spisen? går det inte lika bra med 3st 1-poliga?

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Det har sina fördelar att bryta alla faserna till ett och samma uttag eller apparat. Om inte annat så för den som skall koppla.

/Kent

3. F
    Medlem Nivå 7
    Det är säkrare. Någon mindre elkunnig kanske annars bryter L1 och tror att spisen är spänningslös. Med en 3-polig säkring eliminerar du den risken.

4. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Är det inte också så att utrustning kan ta skada om en fas saknas medan två fungerar? Kanske inte spisen, men annat?

5. M
    Medlem Nivå 2
    Det är för att alla tre faser ska brytas istället för att bara den som det blir fel på så att säga.
    Man tappar ju effekt om en fas bryts och risk för överhettning etc.

Nu har jag inte behörighet ÄN, så kan ha fel.

6. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Många som svarar här utan att tänka efter tycker jag.
    Ponera att vi har en gammal diazedcentral och vill sätta in en ny spis. Enligt era svar så skulle man då vara tvungen att sätta en helt ny central eller en låda med en trepolig automat i, för att få denna installation godkänd.

Detta säger ju sig själv inte är rimligt.

7. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Frågan var varför man gör så. Jag vet inte om man måste göra så.

8. P
    Medlem Nivå 8
    Det finns utrustning som inte tycker om att bara få två av tre faser. Eftersom en fas kan tappas då en huvudsäkring löser ut bör den typen av utrustning skyddas mot fasbortfall i vilket fall (t.ex. motorskyddsbrytare).

Vanligaste användingnen för trepoliga dvärgbrytare antar jag är för trefaslaster där det ändå inte är meningsfullt att köra en ensam fas. På så vis blir det mindre risk för missförstånd och det är alltid bra.

9. M
    Medlem Nivå 12
    Skulle vara kul om nån som VET kunde svara på frågan: Får man avsäkra tex ett 3-fas-uttag med 3 st enpoliga automatsäkringar eller skall det då vara en 3-polig?

Clas Olson säljer centraler (tex 36-3119) med bara enpoliga säkringar, vad ska man med en massa enpoliga 16 A i ett vanligt hus?

10. M
    Moderator · Nivå 18
    som jag har fått det förklarat för mig så är det ok med enpoliga så länge det finns en JFB inkopplad

11. L
    Medlem Nivå 3
    Man får avsäkra ett 3-fas uttag med enpoliga säkringar. Men man ska använda 3-poliga säkringar om man blandar 400V och 230V apparater på samma grupp. Hursomhelst så ska man alltid följa tillverkarens anvisningar. Står det att spisen ska matas via en 3-polig säkring - så ska det vara så.

mats_o - Skulle vilja höra motiveringen bakom påståendet med enpoliga och jfb???

12. F
    Medlem Nivå 7
    Måste ett 3-fasuttag med inbyggt 1-fasuttag avsäkras 3-poligt? Tänker på alla de fall då man sätter ett sådant intill mätarskåpet, avsäkrat endast av DZ-säkringar (och skyddat av JFB).

13. M
    Moderator · Nivå 18
    Logano: Tja jag har inte fått någon utan fick svaret att det var ok från A-behörig när jag frågade. Då jag har ett stort förtroende för personen i fråga så dög det åt mig :)

14. L
    Medlem Nivå 3
    mats_o - Jag hittade en skrivelse från ESV och det är tillåtet med enpoliga i kombination med en allpolig jfb på 30mA eftersom den anses ge en säker frånkoppling av felströmmen.

Enpolig frånkoppling i en trefasgruppledning med både en- och trefasbelastning ger inte en säker frånkoppling av felströmmen, eftersom vidarematning kan ske till enfasbelastningen (med reducerad spänning) via de övriga två fasledarna genom trefasbelastningens belastningsimpedans. Om så sker är kravet i 413.1.1.1 om frånkoppling av beröringsspänning inte uppfyllt.

Om trefasgruppledningen skyddas av ett trepoligt överströmsskydd, som vid överström i en fasledare snabbt och automatiskt samtidigt frånkopplar samtliga fasledare, kan risken kontrolleras. Alternativt kan enpoliga överströmsskydd i kombination med en allpolig jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström användas.

15. M
    Moderator · Nivå 18
    Där kom förklaringen :)