3 i en: Vägg-genomföring / Dimensionering / Ljuddämpning

3k läst  3 svar

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Ny på det här med ventilation...
    Vi gör ett tillbygge på ca 80m2. Hälften av detta skall bli en frisersalong. Där är det krav på mekanisk ventialation... Siktar på en FTX anläggning (Heru 75S).
    (Den andra hälften sitter ihop med vårt existerande 40-tals hus. Den info jag grävt upp tycker jag visar på att det inte finns något skäl att låta ventilationen gå till den ändan av huset med tanke på att det är självdrag i existerande hus. Eller?)

Den rördragning jag kommit fram till ger mig ca:
    - 1½ - 2 meters rör från FTX till till-luftsdon (bara 1 styck, i frisersalongen)
    På sträckan blir det 2-3st 90' krökar.
    - 2-2½ meters rör från FTX till från-luftsdon (1 styck i toalett/dusch + 1 i kök/pentry)
    På sträckan blir det 1-2st 90' krökar och 2st 45' krökar.

1) Hur gör jag vid vägg-genomföring med kanalen? Använder Lindabs cirkulära kanaler... Skall rören gå sticka ut på den sidan av väggen där till/från-luftsdonet är och isf hur långt?

2) Kan jag gå ner till 125 direkt intill FTX pumpen eller ska jag använda 160 så långt som möjligt? Det är ju inte några längre sträckor med rör jag behöver använda...

3) Jag tänkte använda mig av 2 st 90' graders ljuddämpare (http://www.ventin.se/ljuddampare-cirkulara-bojda-c-59_60.html) på både till- och från-luftskanalen. Tror ni att det behövs en rak ljuddämpare (http://www.ventin.se/ljuddampare-cirkular-c-59_61.html) också eller räcker det med de runda?

Mvh Tobbe novisen

2. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    1) Beror på lite på vilken typ av don du skall ha, men normalt slutar man med kanalen jäms med väggen (eller lite innanför).

2) Beror på hur mycket luftflöde du vill köra på aggregatet, kanske vill du öka flödet på t.ex. sommaren.
    Högre luftflöde större kanal.

3) Lite samma svar som ovan, ljudet från aggregat (till kanal) beror på vilket flöde du kör (hastighet på fläktar m.m.)

3. T
    Medlem Nivå 3
    Tack för svaren.
    Är en sammanfattning av 2 och 3: Använd så stora rör som möjligt för att få stort flöde och mindre ljud (fläktar på lägre hastighet)?

4. FrittDrag_II
    Medlem · Nivå 9
    Ungefär så ja, använda större kanal om du vill köra större luft-flöde.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: