en bekant har följande timer i sommarstugan till sin lilla spis som är 1-fas, han vill gärna få dit en 3-fas spis och fick höra från elektrikern att en liknande timer skulle kosta ca 5000 kr fö r3-fas.
MEN, skulle inte elektrikern bara kunna montera in en kapsling med 3-fas relä, och sen låta denna timern styra den? och då bara behöva dra en 3-fas kabel från centralen, låter ju inte som att det skulle kosta så mycket i material?
Just det. Tokdyrt. En kontaktor i minikapsling som drivs av befintlig timer( elektrikern får öppna och koppla i den) borde ju funka precis lika bra? Han måste ändå dra ny kabel från centralen....
En kontaktor i minikapsling som drivs av befintlig timer( elektrikern får öppna och koppla i den) borde ju funka precis lika bra?
Jag skulle nog ha gjort så. Strax kommer möjligen någon att invända att befintlig timer är avsedd för stickproppsanslutning på utgången och att en elektriker inte "kan/får" öppna den och koppla en fast anslutning till kontaktorn. Alltifrån CE-märkning till eventuella garantier sätts då ur spel. Formellt kan det säkert ligga en del i detta, men jag skulle som sagt strunta i det lilla "pappersproblemet".
nejnej, inte sätta kontaktor i centralen, utan bredvid denna befintliga timer....
det är ju ett gammalt torp, som nyligen fick all el fixad, men han tänkte inte på det då och tog tre-fas till spisen.. så, det måste ju ändå göras en del jobb.
men att sätta det via en kontaktor i minikapsling tar ju inte speciellt lång tid...
alternativet är ju att ta en enklare timer för normkapsling, och sätta i samma mini-kapsling, och styra det med en brytare som har impulsfjäder. då behöver han inte skruva i den befintliga.... kanske ännu bättre då?
Ska han dra fram en ny spismatning kan han ju använda den befintliga matningen för styrning av kontaktorn som han då med fördel sätter i/vid centralen. Det blir mycket enkelt och "kostar" minimalt med tid
Ska han dra fram en ny spismatning kan han ju använda den befintliga matningen för styrning av kontaktorn som han då med fördel sätter i/vid centralen. Det blir mycket enkelt och "kostar" minimalt med tid
just det, det är ju idag en egen ledning till den. blir ju smäckert. men frågan är vilken timer som är lämplig?
Det finns "hur många som helst" att välja på en kvalitetstimer samt en kapsling kostar väl en 7 - 800:- hos tex elbutik.se
OBS skaffa en timer som är avsedd för fast montage inget hempular rabb.
Det finns "hur många som helst" att välja på en kvalitetstimer samt en kapsling kostar väl en 7 - 800:- hos tex elbutik.se
OBS skaffa en timer som är avsedd för fast montage inget hempular rabb.
Det du behöver är en enfas timer som styr kontaktorn som du sätter vid centralen, den timern kostar ungefär som nämnts till det behöver du ev en kapsling och en kontaktor. En kapsling kostar från ca 50:- och en kontaktor från ca 250:- till hur mycket som helst beroende på typ och kvalitet.
En induktionshäll slår väl alltid av sig själv om inga kokkärl står på någon värmezon.
Och ugnar har oftast timer.
Men om man skall försäkra sig mot glömska, senilitet och minskande förståndsgåvor:
Varför inte en rörelsedetektor? Lämnar man köket slås de varma apparaterna av.
OT
I min ungdom, sista året jag bodde hemma hos föräldrarna, lyckades jag smälta ner en aluminiumkastrull.
Det var på den tiden man värmde lite rester i en rf form över vattenbad i en kastrull.
Bara lite vatten så det skulle koka upp snabbt.
När vattnet tog slut smälte kastrullen och rann ner på golvet.
Det blev ett fult brännmärke i plastmattan och mamma blev inte glad
Jag halvsov i rummet bredvid