3-fas 10A säkring ok?

1k läst  29 svar

1. A
    Medlem Nivå 11
    JAg har ett 3fasuttag i garaget (16A handske) som är avsäkrat med 10A och har 1.5k kabel draget till sig. ÄR detta ok tro?

Gissar ju att det borde vara det eftersom säkringen matchar kabeln. När ja däremot läste på en värmefläkt på Jula, 3 fas 5kW, står det att den kräver 16A säkring med förklaringen: "detta eftersom den kopplas in till 400 V/3-fas"

5kW 3 fas innebär ju dock 7.2A/fas och borde la va helt ok att koppla in på denna handske eller??

2. M
    Medlem Nivå 8
    Javisst får du ansluta den men du får inte säkra upp till 16A eftersom kabelarean är för liten. 16A kräver 2,5 mm2 kabel.

3. S
    Medlem Nivå 9
    Det Jula skriver stämmer inte, men är en nog inte helt ovanlig missuppfattning då jag hört samma ett par gånger innan.
    Tror det grundar sig i att det vanligtvis förhåller sig på det viset i ett hus, men inget måste som sagt.
    Byt kabel till 2,5 och säkra upp.

4. A
    Medlem Nivå 11
    Varför ska ja byta kabel och säkra upp? räcker det med 10A så är det ju bra som det är ...

Mikael_L och Ntek gillar
  5. S
    Medlem Nivå 9
    Räcker det med 10A så behöver du inte byta kabel.
    Det Jula antagligen menar är att tillverkaren kräver 16A säkring i sin anvisning, varför de lagt till sin egna text förstår jag inte.

6. prototypen
    Medlem Nivå 19
    Men det vet ju "alla" på Jula att trefas är 16 ampere. Typ.....
    En del säger tom motorström.......

Protte

Mikael_L och Uffe A gillar
  7. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Jula skriver gissningsvis som de gör för att det är någon som inte kan el utan bara läst på kontakten den pluggas in i och då konstaterat att den minsta varianten är 16A

8. S
    Medlem Nivå 9
    Nej, det Jula skriver angående säkringsstorlek är korrekt, anledningen som är fel.

9. T
    Medlem · Nivå 10
    Fem KW varianten går utmärkt att koppla in i det uttaget.
    Normalt kan man förvänta att uttaget är säkrat 16 a.
    Det enda problemet är att apparater med den röda 16 a trefaskontakten i vissa fall drar upp till 16 a märkström, men det är inget problem så länge man vet om begränsningen.

Även 32 a varianten är ofta " för lågt" säkrad med 25a säkring ( största säkring med diazed 2 gänga). 32 a säkring finns som automatsäkring eller en specialvariant med diazed 3 gänga.

10. N
    Medlem Nivå 1
    3x10A och 1,5mm2 är okej vid normal kabellängd.

Så det är ju inte värre än att du provar att koppla in maskinen. Fungerar det så är ju allt frid och fröjd. Annars får du byta säkring och i värsta fall kabel.

Det är vid normala kabellängder okej att sätta 3x13A på en 1,5mm2 men räcker inte det så måste du byta ut kabeln till 2,5mm2 och sätta 3x16A.

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Det beror väldigt mycket på vad man betraktar som "normal" kabellängd och hur den är förlagd. Såpass mycket att jag verkligen skulle dra mig för att ge en så generell rekommendation. Att säkra upp till 13A är något som jag tycker man verkligen borde räkna på och inte rekommendera till hempulare.

Välkommen till forumet dock!

12. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för välkomnandet! :)

Jag har räknat. Är det under 40m är det okej. Då angav jag rätt dåliga ingångsvärden. Räcker för de flesta.

Börjar bli allt vanligare att sätta 13A dvärgbrytare i lägenhets-centraler numera f.ö.

Det är givetvis inte bra att fuska med el, men man ska inte heller överdriva för då är det ingen som tar en på allvar till sist.

13. tommib
    Självbyggare · Nivå 15
    Vilket förläggningssätt har du räknat på då? Det är inte bara kortslutningsströmmen som måste beaktas...

Ljus och Mikael_L gillar
  14. N
    Medlem Nivå 1
    Jag använde El-Vis och angav tät förläggning på stege med 9 kablar eller fler och jag tog hänsyn till utlösningsvillkoret och spänningsfall.

Vill du göra något vettigt så gör en egen beräkning och visa ett exempel på en normalinstallation där 13A inte fungerar. Det du gör just nu tillför inte särskilt mycket. Jag värjer mig mot "mäta"-tävlingar.

15. Ljus
    Husägare · Nivå 7
    Inte för att lägga mig i "mäta-tävlingen" men stegförläggning av kabel är extremt ovanligt i privathem. Byggahus är ett forum för privatpersoner. Då är det sannolikare att det är dold rörförläggning i isolerade väggar eller någon enstaka utanpåliggande kabel. Men jag kanske inte förstår att det är trollironi.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: