2 137 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Sverige löper störst risk för boprisfall
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Investmentbank varnar för att bostäderna i Sverige är övervärderade.
Du kan läsa artikeln här: Sverige löper stor risk för boprisfall
Du kan läsa artikeln här: Sverige löper stor risk för boprisfall
Men även om bubblan skulle spricka idag och Goldman-Sachs skulle få rätt och vi får en 5%-ig justering så innebär det bara att marknaden faller tillbaka så som läget var för 8 månader sedan. Sett till aktuell försäljningsstatistik så skulle det i så fall innebära att c:a 1,5% av Sveriges villor är övervärderade med upp till 5%
Självfallet så ska vi se allvarligt på boprisrallyt, men jag tror följdeffekterna av en prisnedgång är långt svårare att hantera än den faktiska prisnedgången på bostäderna.
Självfallet så ska vi se allvarligt på boprisrallyt, men jag tror följdeffekterna av en prisnedgång är långt svårare att hantera än den faktiska prisnedgången på bostäderna.
En 5 % övervärdering är inte vad jag kallar en bubbla. Bostadsspekulanter unnar jag den eventuella nedgången men har du bott nånstans mer än två år saknar dessa 5 % betydelse, din bostad ör högst troligt me värd än när du köpte den.
5% är ju inget i sammanhanget. Vid fastighetskrisen 91 (var det väl) så rasade priserna med upp till cirka 50% om jag inte minns fel. Dock så var de låga priserna under väldigt låg omsättning så återhämtningen några år senare blev snabb. (Endast de som verkligen var tvungna att sälja sålde. Alla andra satt still i båten.)
Jag tror mer på en stagnerad prisutveckling under många år medan räntor och inflation klättrar uppåt så att bostädernas realvärde långsamt sjunker. Säkert med rejäla hack i kurvan längs vägen.
Jag tror mer på en stagnerad prisutveckling under många år medan räntor och inflation klättrar uppåt så att bostädernas realvärde långsamt sjunker. Säkert med rejäla hack i kurvan längs vägen.
Det mest anmärkningsvärda tycker jag inte är de senaste årets utveckling, utan att vi aldrig hade nån rejäl nedgång när jänkarnas priser rasade totalt, denna graf är ju väldigt gammal, men visar hur svenska hus fortsätter att öka trots den globala krisen och vad jag vet så har de fortsatt i samma takt...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_2007–2008#/media/File:US-vs-SE.JPG

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finanskrisen_2007–2008#/media/File:US-vs-SE.JPG
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
hehe Goldman & Sachs, jag vette fan om man ska lyssna på dem 
Medlem
· Västra Götaland
· 1 864 inlägg
Dom tror inte bubblan är 5%. Deras prognos är att priserna faller 5% på 2 år.
Priserna har stigit MYCKET mer än konsumentprisindex under många år. Historiskt har dom följts åt. Det finns bra förklaringar till delar av prisuppgången. Men dom som tror på fortsatt kraftigt stigande priser tror jag blir besvikna.
Med lite sämre konjunktur och/eller högre räntor tror jag GS får rätt.
Sen kan bubblor pysa ut under låååång tid (Japan) eller spricka som den gjorde i bland annat USA.
Priserna har stigit MYCKET mer än konsumentprisindex under många år. Historiskt har dom följts åt. Det finns bra förklaringar till delar av prisuppgången. Men dom som tror på fortsatt kraftigt stigande priser tror jag blir besvikna.
Med lite sämre konjunktur och/eller högre räntor tror jag GS får rätt.
Sen kan bubblor pysa ut under låååång tid (Japan) eller spricka som den gjorde i bland annat USA.
Bloggaren Cornucopia har grafer från 2014 http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/villapriserna-1952-2014p-bnp-kpi-och.htmlJohanLun skrev:
Finns säkert nyare någonstans. Bloggaren har åsikter också som jag nödvändigtvis inte delar... men statistiken ser korrekt ut tycker jag.
Edit: Han hade visst ett aktuellt inlägg också: http://cornucopia.cornubot.se/2017/04/sveriges-villapriser-ar-1952-2016.html
Dock inte lika tydligt mot övriga mått du efterfrågade
Redigerat:
i sammanhanget känns ju 5% på 2 år som en välbehövlig sättning, men det står heller inget om "ras" i rubriken, bara "fallande priser" 
/K
/K
Liknande trådar
-
Vad heter dessa på svenska, pch finns dom i Sverige?
Möbelsnickeri -
Vilka är Sveriges största öar?
Övrigt Off Topic -
Sverige nu Europas största exportör av el
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Sveriges största hustillverkare säljer hus som inte är handikappgodkända.
Hustillverkare -
Alla: Hur vill ni lösa Sveriges största byggskandal?
Bostadspolitik