Byggahus.se
Hej Fina medlemmar,

Vi är i slsta fasen att lämna bygglovsritningen för 29 kvm (5800x5000mm =29000 mm) tillbyggnad. Det är vår första tillbyggnad och har inte bott i huset förut så undrar om tillbyggnad (29m) + nuvarande köket (3400x2400=8100mm) total (29000+8100mm=37100 mm) är tillräckligt för en öppen planlösning (kök+matbord vardagsrum) ? Tips gärna hur kan vi ställa köket samt köks, vardagsrummöbler o matbordet smart sätt ? Bor vi göra annat sätt och ändra måttet ?

Huset är 1,5 våning o har två sovrum uppe. Så vi kan ta bort matbordet i bilden i bottenvåningen och har ett arbetsrum/lekrum/sovrum där plus lite öppen utrumme.

Takcar så myket i förhand.

• öppen planlösning.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Börja med att fundera på hur ni ska umgås i huset?
Ska ni ha gäster och sitta och äta eller mysa framför brasan? Eller vill ni sitta med dem framför Tv:n?
Jag hade flyttat matbordet och istället haft tv där bordet står nu.
Gör om köket till vinkel, att skåpen utmed väggen uppåt är kvar och resten blir utmed ytterväggen.
Blir nog lagom yta till matbord och sittgrupp i tillbyggnaden med kamin i .
Gör gärna en ny skiss.

• Gilla
Ahm.s och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Börja med att fundera på hur ni ska umgås i huset?
Ska ni ha gäster och sitta och äta eller mysa framför brasan? Eller vill ni sitta med dem framför Tv:n?
Jag hade flyttat matbordet och istället haft tv där bordet står nu.
Gör om köket till vinkel, att skåpen utmed väggen uppåt är kvar och resten blir utmed ytterväggen.
Blir nog lagom yta till matbord och sittgrupp i tillbyggnaden med kamin i .
Gör gärna en ny skiss.
Hej Åsa,
Tusen tack för tipset. Vi vill faktiskt använda öppenplanlösningen för allt du har skrivit, som minimalistik appraoch.
1. Vi vill äta med gäster när vi har fest.
2. Vill sitta framför tv'n och titta också men mest själva. När vi har gäster då umgås vi. Inte titta på tv.
3. Vi vill använda brasan för värma upp först o främst.
4. Vi har en plan att ha en köksö så vi tre (jag, frun och lilla dottern) kan enkelt sitta o äta där (om möjligt alltså)

Ska försöka göra en ny skiss även jag är kass på det :(

tusen tack igen..

BirgitS
Angående punkt 4 så vet jag ju inte hur stor lilla dottern är men barnstolar fungerar dåligt ihop med köksöar eftersom barnstolar är gjorda för matbord som är 70-75 cm höga medan en köksö är 90 cm hög. Det är svårt att föra en samtal mellan tre personer som sitter på rad utan det blir lätt att två personer pratar vända mot varandra och den tredje känner sig utanför eftersom hen bara ser bakhuvudet på en av de andra.

A Ahm.s skrev:
Det är vår första tillbyggnad och har inte bott i huset förut så undrar om tillbyggnad (29m) + nuvarande köket (3400x2400=8100mm) total (29000+8100mm=37100 mm) är tillräckligt för en öppen planlösning (kök+matbord vardagsrum) ?
29 kvm är tillräckligt för både soffgrupp och matplats. Vardagsrum från t.ex. 60-talet är ofta kring 25 kvm stora och avsedda både för soffgrupp och matbord. Men måtten måste också vara rätt, i ett kvadratiskt rum blir det svårare än i ett avlångt rum

BirgitS BirgitS skrev:
Angående punkt 4 så vet jag ju inte hur stor lilla dottern är men barnstolar fungerar dåligt ihop med köksöar eftersom barnstolar är gjorda för matbord som är 70-75 cm höga medan en köksö är 90 cm hög. Det är svårt att föra en samtal mellan tre personer som sitter på rad utan det blir lätt att två personer pratar vända mot varandra och den tredje känner sig utanför eftersom hen bara ser bakhuvudet på en av de andra.

29 kvm är tillräckligt för både soffgrupp och matplats. Vardagsrum från t.ex. 60-talet är ofta kring 25 kvm stora och avsedda både för soffgrupp och matbord. Men måtten måste också vara rätt, i ett kvadratiskt rum blir det svårare än i ett avlångt rum
Hon är 4. Vi har ganska begränsningar tanke med husets nuvarande storlek och hur kan vi bygga en asthetisk tillbyggnad. ja, Det blir ganska kvadratisk (5x5.8m). Vi vill bygga en vinkelhus tanke med man får en mer intressant stil jämför med bygga en skålänga hus. Och idag om vi bygger mot söder då får vi baksidan en skyddad tomtyta. Tänkte bara berätta det och lägger lite bilder om det är intressant. Jätegärna med dina synpunkter om vi kunde bygga på andra sätt. Hoppas det är OK.Ja, vi ska ändra en grej. Tillbyggnadens tak blir mer brantare, typ 35 eller 35+ gradar och ha en glasgavel.

BirgitS
Som du ser på din ritning i trådstarten blir det trångt om du flyttar matbordsgruppen till platsen för tevefåtöljerna nu medan det finns outnyttjade kvm till vänster om soffgruppen. Om tillbyggnaden kan vara längre men smalare, typ 4 m bred men 7 m lång så blir det lättare att få till två funktioner i det rummet.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som du ser på din ritning i trådstarten blir det trångt om du flyttar matbordsgruppen till platsen för tevefåtöljerna nu medan det finns outnyttjade kvm till vänster om soffgruppen. Om tillbyggnaden kan vara längre men smalare, typ 4 m bred men 7 m lång så blir det lättare att få till två funktioner i det rummet.
Hejsan Birgit !
Har förlängd med 1,2 meter i längden och minskat bredden med 0,5 meter som bifogat bild. Kunde inte förlänga mer för prickad mark. Blir jätte jätte tacksamt om ni kan ge mer tips om planlösningen i denna delen.

Gärna ha lite input hurTvättrum mått bor vara. Några fundering vad vi vill göra med tvättrummet:
1. Är (3,3mx1.6m) (längdxbred) är tillräckligt för Tvättrumet och (3,3mx2m) är tillräckligt för WC/Badrum ? Ska vi ändra lite ?
2. Vill ha flera garderob i den att använda den som en klädkammare.
3. Vill ha en väghängdhängd varmvattenberedare och väghängd och takhängd torskställnigen att spara plats. Tvättrums dörr utesidan kan flytta höger sida om behövs.

Gärna också lite input hur WC/Badrum möbelplacering bor vara:
1. Är måttet tillräckligt ((3,3mx2m) för WC/Badrummet ? Ska vi ändra lite dimensionen ?

Hoppas det är inte många frågor .

tackar så mycket.

• Planlösning_latest.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker det du kallar för allrum blev betydligt bättre för nu går det att ha två funktioner där utan att det blir så trångt.

Badrumsplaneringen fungerar bra tycker jag. Det räcker att ett badrum är 1,7 m brett (innermått) ör att det ska gå att använda och komma förbi toaletten bekvämt och ge plats för handdukar på köksväggen. Om badrummet blir lite smalare kan tvättrummet bli bredare, men 1,9 m är fortfarande lite väl smalt för att ha djupare förvaring mot ytterväggen men grundare garderober, typ 35 cm, kan nog fungera.

• Gilla
Bygg_entusiast
  • Laddar…
Åsa Lund
Förstår inte riktigt varför du har två dörrar intill varandra längst ner på ritningen. Om du bara haft en hade det varit enklare att möblera?

• Gilla
Bygg_entusiast
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det du kallar för allrum blev betydligt bättre för nu går det att ha två funktioner där utan att det blir så trångt.

Badrumsplaneringen fungerar bra tycker jag. Det räcker att ett badrum är 1,7 m brett (innermått) ör att det ska gå att använda och komma förbi toaletten bekvämt och ge plats för handdukar på köksväggen. Om badrummet blir lite smalare kan tvättrummet bli bredare, men 1,9 m är fortfarande lite väl smalt för att ha djupare förvaring mot ytterväggen men grundare garderober, typ 35 cm, kan nog fungera.
Tack. 1.9 bred är bra tips. Vi tänkte ändra utedörren till höger av bilden. Så vi får två hela vägg höger o vänster. I vänster sida vi tänkte ha 65 cm djupa garderob med sliding dörr, samt tvättmaskin, vattenhö o vägghängd varmvattenberedare. O höger sida ha 35 cm djupa garderob med sliding dörr. Kanske inte hela längden av rummet så har lite fri space o känns lite mindre trångt :) .. så vi ska ha 190-65-35 = 90 cm friyta.

Funkar det :) ? Tips gärna..

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Förstår inte riktigt varför du har två dörrar intill varandra längst ner på ritningen. Om du bara haft en hade det varit enklare att möblera?
Tack för tipset. Det blir fasta fönster eller glaspartiar där så vi kan använda utrymmet. Vi har redan dörr i andra väg att gå ute så den behövs inte. Blir tacksamt om vi får en möbelplaceringtips.

BirgitS
B Bygg_entusiast skrev:
så vi ska ha 190-65-35 = 90 cm friyta.

Funkar det :) ?
Korridorer och trappor i lite äldre hus är ofta 90 cm och där kan man ju mötas, även om man inte gör det helt obehindrat, och det finns plats att öppna lådor och luckor utan att man behöver backa in i motstående skåp.

B Bygg_entusiast skrev:
Blir tacksamt om vi får en möbelplaceringtips.
Vad är du inte nöjd med när det gäller ditt eget förslag?

Såg att du ändrade från ditt första förslag med en spiraltrappa till en vanlig L-trappa på förslag 2. Det ger jag tummen upp för!
(Jag jobbar med spiraltrappor dagligen och den som var med i första inlägget såg väldigt opraktiskt ut. En spiraltrappa blir trevligare med större radie. Om jag skulle ha en själv hemma hos mig så skulle den aldrig vara mindre än radie 900. Men då krävs det nästan en ruta på 2x2 meter för att placera den och det är oftast inte utrymmesbesparande... )

• Gilla
Bygg_entusiast
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är du inte nöjd med när det gäller ditt eget förslag?
Vi är helt novice i detta område med möbler, placerings o.s.v. så vi är inte bara övertygad så frågade tips om ni hade något annan synpunkt. Tackar :).

BirgitS
Vilka funktioner vill ni ha i det allmänna utrymmet?
Vad är det för väderstreck?
Finns det fin utsikt åt något håll eller tvärtom något man inte vill se åt något håll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.