1 291 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Arkitekturgalans villapris går till...
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Årets arkitekturgala är avklarad och ett småhus gick hem med en utmärkelse.
Du kan läsa artikeln här: Arkitekturgalans villapris går till...
Du kan läsa artikeln här: Arkitekturgalans villapris går till...
Fint hus, skulle inte ha något emot att bo där! Lite många stora fönster för att vara riktigt energieffektivt som haavard påpekar... Men med en bra värmepump och bra fönsterkvalitet så måste det kanske inte vara så illa ändå.
Nyskapande, ja, men fungerar arkitekturen med livet som levs i huset? Är gardinerna ofta fördragna, lider de av övertemperaturer inomhus om sommaren? dyr uppvärmning? Känns det helt tryggt att sitta i soffan om kvällarna omgiven av glas? Huset kan verka ballt men jag tycker att hänsyn också skall tas till hur väl huset "fungerar" när sådana här priser delas ut
Energikrav är tydligen ointressanta eftersom det är ett fritidshus...
Personligen tycker jag att detta hus skändar Mölle. I andra omgivningar hade det kanske fungerat något mindre dåligt...
Att det får ett arkitekturpris visar väl på att en hel del arkitekter (och de som delar ut priset) lever helt i sin egen lilla avantgardistiska värld, totalt frikopplat från vanligt folks tycke och smak.
Personligen tycker jag att detta hus skändar Mölle. I andra omgivningar hade det kanske fungerat något mindre dåligt...
Att det får ett arkitekturpris visar väl på att en hel del arkitekter (och de som delar ut priset) lever helt i sin egen lilla avantgardistiska värld, totalt frikopplat från vanligt folks tycke och smak.
Vad är vanligt folks smak för något ?Oldboy skrev:Energikrav är tydligen ointressanta eftersom det är ett fritidshus...
Det kanske är du som inte har vanlig smak.
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag är ganska vanlig och jag tycker att det är ett väldigt vackert hus.