8 428 läst · 67 svar
8k läst
67 svar
Experter vill avskaffa reavinstskatten
Sida 1 av 5
På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
Reavinstskatten får återigen kritik av experter för att skapa inlåsningseffekter på bomarknaden.
Du kan läsa artikeln här: Experter vill avskaffa reavinstskatten
Du kan läsa artikeln här: Experter vill avskaffa reavinstskatten
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 630 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 630 inlägg
Har själv haft tankar på att flytta men reavinsten är något som gör det svårare att flytta. Priserna har ju gått upp så blir ju en vinst så blir svårt köpa något likadant när man måste betala reavinsten.
Min mormor bor just nu i en 4:a på närmare 110kvm.
Eftersom det är en helt obelånad Bostadsrätt i en äldre föreningen så har hon en väldigt låg månadskostnad. I denna bor hon själv, och vill flytta, men det som stoppar henne är hennes ovilja att skatta på vinsten som blir.
För henne känns det som ett slöseri att "ge bort" dessa pengar, och låter lägenheten vara kvar och gå i arv istället.
Eftersom det är en helt obelånad Bostadsrätt i en äldre föreningen så har hon en väldigt låg månadskostnad. I denna bor hon själv, och vill flytta, men det som stoppar henne är hennes ovilja att skatta på vinsten som blir.
För henne känns det som ett slöseri att "ge bort" dessa pengar, och låter lägenheten vara kvar och gå i arv istället.
Avskaffa reavinstskatten (som är en ren flyttskatt som straffar folk som sparat ihop till eget hus). Avskaffa även ränteavdragen, nu när räntan ändå är negativ. Jag hade ju planer förr på att flyta till lägenhet när jag blir äldre, men eftersom jag nu har fasta avgifter på högst 6000 i månaden på villan när huslånet är klart känns det ju mindre lockande, bättre då att hyra ut en del av villan till någon som sköter städning och trädgård. Mitt hus är värt nästan 2 miljoner mer nu än när vi köpte det.
Mycket bra idé. Tillägg att man ska ha varit skriven på adressen, annars blir det ju fritt fram ändå för långsiktiga spekulationer.Lime113 skrev:
För att inte bara det hus du bott i och ska sälja har stigit i pris, utan även det hus dit du ska flytta?bYkICr skrev:
Ja, och vad är då problemet? Ska samhället bekosta andras bostadskarriärer? Men debatten handlar mycket om de som sitter på hus som har stigit i flera miljoner i värde som inte har råd att flytta till mindre bostadsrätt/hyresrätt pga vinstskatt. Har de rökt bort sina vinstpengar direkt efter försäljning?b8q skrev:
Det är verkligen inte problemet; problemet är att man inte tycker att det är värt att flytta till såpass mycket mindre om det nästan går plus-minus noll. Då kan man lika gärna bo kvar stort och fint och vips - inlåsningseffekt.bYkICr skrev:Ja, och vad är då problemet? Ska samhället bekosta andras bostadskarriärer? Men debatten handlar mycket om de som sitter på hus som har stigit i flera miljoner i värde som inte har råd att flytta till mindre bostadsrätt/hyresrätt pga vinstskatt. Har de rökt bort sina vinstpengar direkt efter försäljning?
Finns olika typer av "vinst":
1. Prisökning skapad av skenande efterfrågan, inflation, eller andra faktorer som ger arbetsfri vinst.
2. Prisökning p g a förbättringar och renoveringar, kanske med stor egen arbetsinsats på vilken det inte ens finns kvitto att dra av.
Nr 1 har jag inga problem med att det är lite skatt på...
Nr 2 är redan skattad flera gånger i samband med att t ex momsat material är köpt för inkomstskattade pengar. Och det egna arbetet tycket jag staten kan låta vara obeskattat i detta fall.
1. Prisökning skapad av skenande efterfrågan, inflation, eller andra faktorer som ger arbetsfri vinst.
2. Prisökning p g a förbättringar och renoveringar, kanske med stor egen arbetsinsats på vilken det inte ens finns kvitto att dra av.
Nr 1 har jag inga problem med att det är lite skatt på...
Nr 2 är redan skattad flera gånger i samband med att t ex momsat material är köpt för inkomstskattade pengar. Och det egna arbetet tycket jag staten kan låta vara obeskattat i detta fall.
Som vanligt är det storstadsfokus, det är synd om faster Agda som bara tjänat x-antal miljoner vad kan vi göra för att hjälpa... bort med ränteavdrag och ta tillbaks fastighetsskatten så kommer flyttkedjorna igång igen.
Sen får faster Agda gråta hela vägen till banken.
Även om det inte pratas om det finns det mycket billiga bostäder i avfolkningsbygderna där service, skola mm monteras ned.
/ATW
Sen får faster Agda gråta hela vägen till banken.
Även om det inte pratas om det finns det mycket billiga bostäder i avfolkningsbygderna där service, skola mm monteras ned.
/ATW
Som jag ser det, är det inte bara reavinsten som har är en inlåsningseffekt.
Mina föräldrar bor i ett riktigt stort hus, som i princip är betalt och har därmed endast de rörliga kostnaderna att betala för sitt boende, mindre än 5 kkr/månad. Ska de flytta till en boende i ett flerfamiljshus och bo i något större än en 2:a blir månadsavgiften lätt mellan 3-4 kkr/månad.
De bor familjärt, där de alltid bott och har mycket yta att röra sig på, för samma peng. Varför då flytta?
Vad jag menar, det är inte enbart reaskatten som minskar bostadsomsättningen utan också andra ekonomiska faktorer.
Mina föräldrar bor i ett riktigt stort hus, som i princip är betalt och har därmed endast de rörliga kostnaderna att betala för sitt boende, mindre än 5 kkr/månad. Ska de flytta till en boende i ett flerfamiljshus och bo i något större än en 2:a blir månadsavgiften lätt mellan 3-4 kkr/månad.
De bor familjärt, där de alltid bott och har mycket yta att röra sig på, för samma peng. Varför då flytta?
Vad jag menar, det är inte enbart reaskatten som minskar bostadsomsättningen utan också andra ekonomiska faktorer.