Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Det låter definitivt som att det är absolut nödvändigt att alla inblandade parter får yttra sig eftersom det verkar som att alla parter befinner sig på olika planeter...
(Pajkastningen mellan Äntligen hemma och Villaägarnas RF är ointressant för mig. Däremot vill jag se FAKTA och RESULTAT/EFFEKT om metoden.)

Har mycket svårt att tänka mig att Chalmers stöder kvasivetenskap, men det bör framgå tämligen tydligt av den riktiga/kompletta rapporten, (som naturligtvis kräver en kompetent granskare för att avgöra dess vetenskapliga kvalitet).

Det är mycket önskvärt att alla fakta kommer på bordet så att alla husägare får ett riktigt faktaunderlag att förhålla sig till.

Utifrån den ytliga info jag har om detta så låter elektroosmos, som fullgott alternativ till dränering, som humbug dock.
Att det ännu(?) inte kommit in klagomål kan bero på flera orsaker. T ex, som påpekades i artikeln ovan, att även andra åtgärder gjorts samtidigt, men också för att inte tillräckligt lång tid gått sedan åtgärden och att dess effekt ännu inte med säkerhet går att utvärdera.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
O
De påstås tyckte jag i artikeln att metoden används utomlands... Då borde det inte vara några problem att hitta information... Men det känns som att det verkar svårt. Klart att företaget slår ifrån sig. Det skulle jag också gjort.
Jag är är inte övertygad om att metoden fungerar. Dessutom står ägaren om jag förstått en tråd rätt, och mer eller mindre lurar folk att tro att avfuktare i källare kommer att försvaga källaren.

Men å andra sidan, jag måste erkänna att det är ett lågvatten märke från TV4 att presentera en metod som saknar ordentliga undersökningar och bevis på att det fungerar.... Undrar hur mycket Arid tjänar på det hela?

Har någon en länk till Chalmers rapport eller iaf mer info om den? "Om" det fungerar ska jag bygga mig en evighetsmaskin mha "elektroosmosmackapären" :)

M
nanowire skrev:
Har någon en länk till Chalmers rapport eller iaf mer info om den? "Om" det fungerar ska jag bygga mig en evighetsmaskin mha "elektroosmosmackapären" :)
Den fanns ett tag i en annan tråd här den rörde 7 mätpunkter över några månader i en st vägg. Inte många slutsatser man kunde dra ur den annat än att väggen verka de torrare mot slutet av mätperioden. Hela "rapporten" kändes som en knappt godkänd labb-rapport från någon gymnasieelev.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
mnils skrev:
Den fanns ett tag i en annan tråd här den rörde 7 mätpunkter över några månader i en st vägg. Inte många slutsatser man kunde dra ur den annat än att väggen verka de torrare mot slutet av mätperioden. Hela "rapporten" kändes som en knappt godkänd labb-rapport från någon gymnasieelev.
Termodynamikens huvudsatser står tydligen fast alltså trots Arids indirekta påståenden om motsatsen.

Jag är förvånad att Timell & Co inte tar aktivt avstånd från fantasiprodukten. Jag fick ett stort avsmak för herr Timell och hela prgrammserien när jag läste det här. Hur kan man vara så jäkla pantade så att man ter med det här?

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Timell får pengar från företaget ,så klart att han står på deras sida.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag är är inte övertygad om att metoden fungerar.
Och jag är övertygad om att den inte fungerar. För OM den fungerade så vore det i princip ett givet Nobelpris i fysik.

Här kommer en länk om om ett ganska ny exjobb om elektroosmos.
http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:751582/FULLTEXT01.pdf
Resultaten visar också att elektroosmos kan användas effektivt på svensk lera. Resultaten visar att elektroosmos effektivt kan dränera en finkornig jord och avsevärt öka dess hållfasthetsparametrar

Redigerat:
O
Matstj skrev:
Här kommer en länk om om ett ganska ny exjobb om elektroosmos.
[länk]
Resultaten visar också att elektroosmos kan användas effektivt på svensk lera. Resultaten visar att elektroosmos effektivt kan dränera en finkornig jord och avsevärt öka dess hållfasthetsparametrar
Den biten verkar fungera men vilken kostnad för att torka leran.... Enligt de siffror de presenterade så verkade förbrukningen ligga på runt 1400kwh / dag.... härligt.... Med de kostnaderna så har det ganska snabbt lönat sig att dränera på riktigt istället...

Odjuret skrev:
Den biten verkar fungera men vilken kostnad för att torka leran.... Enligt de siffror de presenterade så verkade förbrukningen ligga på runt 1400kwh / dag.... härligt.... Med de kostnaderna så har det ganska snabbt lönat sig att dränera på riktigt istället...
Vilka är de ?
Enligt rapporten, den totala el kostnaden för en dränering ligger isnitt runt 100 Kwh/m3. Säg man vill dränera 100 kvadrat, då blir det 10 t kr, bara el kostnad.

O
Matstj skrev:
Vilka är de ?
Enligt rapporten, den totala el kostnaden för en dränering ligger isnitt runt 100 Kwh/m3. Säg man vill dränera 100 kvadrat, då blir det 10 t kr, bara el kostnad.
Jag räknade enkelt på de siffror som fanns i den avhandlingen du hänvisade till... så "de" var alltså de som skrivit avhandlingen :)

Oavsett... Det kostar nästan mer än det smakar...

Odjuret skrev:
Jag räknade enkelt på de siffror som fanns i den avhandlingen du hänvisade till... så "de" var alltså de som skrivit avhandlingen :)

Oavsett... Det kostar nästan mer än det smakar...
Enligt Arid är drift kostnaden typ en hundring per år och installations kostnaderna är mindre än hälften för en typisk dränering. Den går med lågspänning. Avhandlingen är ju expermentellt.
Källa: http://arid.se/ekonomi/

O
Matstj skrev:
Enligt Arid är drift kostnaden typ en hundring per år och installations kostnaderna är mindre än hälften för en typisk dränering. Den går med lågspänning. Avhandlingen är ju expermentellt.
Källa: [länk]
Tja... frågan är då vad den klarar av att torka ur med de kostnaderna... Troligtvis inte mycket...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.