Byggahus.se
I SVT Husdrömmars tredje avsnitt fick vi i februari följa bygget av Tanjas och Taras häftiga arkitektritade hus. Vi var bland annat nyfikna på vem arkitekten är, vad ritningarna kostade och energiförbrukningen, hur blir det med den när man har så mycket fönsterytor?

Du kan läsa artikeln här: Det vi inte fick veta om Villa Serenity i Husdrömmar avsnitt 3

G
Någon som vet lite närmare var huset ligger och vågar sig på en objektiv värdering? De bästa husen (utan strandtomt) jag kan hitta ligger på motsvarande 5,5 - 6,5 miljoner för 219 m2?

Men ta hänsyn till läget, husets speciella karaktär, osv.

Något som slog mig under programmet var just läget i förhållande till investeringsvolymen.

Nu vet även jag exakt var de bor och kvm-priserna på de objekt som ligger ute i närheten ligger i snitt på 23 500 kr.
Det motsvarar ett värde på 5,1 miljoner.

Även om jag tar det högst värderade huset (byggt 2010) så hamnar värderingen på 5,7 miljoner.

Värderingar av ett speciellt objekt på en sån marknad är givetvis svårt då det finns få direkta referenser men jag tror inte det är långt ifrån. Visst, det är unikt men å andra sidan så bör kvm-priset gå ner ju större huset är och 219 är en ordentlig kloss. De omkringliggande ligger på runt 150 kvm.

Utan att känna till deras privatekonomi så får vi hoppas att de inte är räntekänsliga och aldrig behöver sälja huset avdet eller andra skäl.

Mvh

(Jag jobbar som fastighetsvärderare så därav det extra intresset.)

• Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
B
Två personer med 6 rum á 219 kvm? Lever vi inte lite väl över våra tillgångar då? På udden till groteskt enligt min personliga åsikt.

BroderJonathan skrev:
Två personer med 6 rum á 219 kvm? Lever vi inte lite väl över våra tillgångar då? På udden till groteskt enligt min personliga åsikt.
Vi vet väl inget om vilka tillgångar paret har? Och det är väl snarare bra att välbemedlade personers pengar kommer ut i omlopp hos hantverkare och andra och inte ligger inaktiva på ett bankkonto.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Nu skrev ju inte Broder Jonathan något om deras tillgångar utan om våra tillgångar vilket jag tolkar som vår gemensamma planet och vårt gemensamma klimat. För hur rik man än är så kommer man inte ifrån det faktum att 219kvm som ska värmas upp åt två personer under de kalla nordiska vintrarna inte är speciellt klimatsmart.

• Gilla
oliva
  • Laddar…
BroderJonathan skrev:
Hur många gamla ensamstående bor kvar i sina hus på omkring 100 kvm här i landet, utan att någon säger att de lever över sina tillgångar?

• Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Båda hade väl barn på sitt håll? Ibland behövde de plats för alla barnen på en gång om jag förstod det rätt.

• Gilla
ergonomen och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med Broder Jonathan. Utvecklingen av nya hus/utbyggnationer där storleke bara har ökat och ökat i samma takt som vanligtvis våra inkomster/tillgångar ökat. Slöseri, onödigt kan tyckas i många fall, inte alla såklart. Säg den familj som egentligen behöver 200+ m2?!

219 m2 tycker jag inte alls är exceptionellt stort. Att kalla det "groteskt" är för mig oförståeligt.

• Gilla
9Rune5 och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Hur många gamla ensamstående bor kvar i sina hus på omkring 100 kvm här i landet, utan att någon säger att de lever över sina tillgångar?
Med vår tryckande bostadsbrist i landet och äldre ensamståendes försämrade ekonomi så talar det för att vi borde uppmuntra till bostadsanpassning så den yngre generationen har möjlighet att hyra in sig på de kvm som ej nyttjas effektivt. Mycket "tyst kunskap" och generell livserfarenhet har då möjlighet att förmedlas mellan generationer. Dock strävar jag väldigt mycket off-topic nu och önskar du eller någon annan vidare resonera kring detta föreslår jag att vi skapar en ny tråd. (Och för att tydliggöra så tänker jag på våra kollektiva resurser i samhället och globalt)

• Gilla
frepe383
  • Laddar…
Gick energiberäkningen verkligen ihop? Någon som är mer insatt som kan tolka siffrorna?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Ja det var ju bara en effektberäkning för minus 20 grader ute. Nån energiberäkning eller faktisk förbrukning har jag inte sett. 16000W behöver huset enl beräkningar. Sällan har man så kallt ute men det är ju för att få fram hur stor värmepump och tillsats i elpatron. Solen värmer på stora ytor och det är välisolerat vad jag ser på isoleringens tjocklek. Vore ju kul att se resultatet efter en vinter och helst ett år. Vi värmer själva 300 kvm med 10000kWh per år. Bergvärme. Tidigare 30000 kWh med vattenburen el.

20000 kWh i besparing känns bra och betalar anläggningen på knappt 10 år.

thomas33 skrev:
Nu propagerar man tydligen för ättestupan. Ett hus med alla moderna energiåtervinningsinstallationer etc kan näppe byggas för mycket under 100 kvm. Återstår då bara (icke existerande) sk ålderdomshem. Jag har byggt 100 kvm för boende på ålderns höst. Grannkåkarna är 140-210 kvm stora och brukas i snitt 8 veckor/året.

Samma undran som Chrille1980.
Så mkt glas med moderat u-värde?
Tvivlar på att det ens skulle klara kraven med vedvärme.
Därför tycker jag att det skulle vara mkt intressant att få veta mer detaljer om hur det klarar energivillkoren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.