2 466 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
2700W maskin på 1 fas/16A och säkring går hela tiden
Jag kör en el kapmaskin på 2700W och har stängt av alla andra elapparater i hust, och kör på en 16A säkring. Ändå går jordfelsbrytaren hela tiden. I början kunde jag köra maskien ca 30minuter innan jordfelsbrytaren gick, sen blev det mindre och mindre intervaller innan jordfelsbrytaren gick, och nu går jordfelsbrytaren om jag bara kopplar in maskinen. Jag har testat på två olika förlängningssladdar. Huset är från 1926 och har bara 1 fas, men jag tror att elen är bytt för ca 6 år sedan (sa säljaren). Vad kan felet vara, är det farligt att sätta tillbaka jordfelsbrytaren gång på gång och fortsätta köra, vad kan hända? Eller vore det bättre att ta längre pauser med maskinen, om så - hur långa pauser ska man då ta?
OBS, tidigare när jag skrev detta trodde jag att det säkringen som gick, men det är JORDFELSBRYTAREN som går. Tack för era svar.
OBS, tidigare när jag skrev detta trodde jag att det säkringen som gick, men det är JORDFELSBRYTAREN som går. Tack för era svar.
Redigerat:
Slö klinga? Kapen kan ju dra mer än märkeffekten vid hård belastning, men då borde den iofs bli ganska varm.
Antingen har du jordfel i maksinen, eller så är det överledning mellan jor och nolla någon annanstans.
HAHAHA! Ingen av oss läste uppenbarligen frågan ordentligt.
perra4: om jordfelsbrytaren löser direkt när du kopplar in maskinen innan du startat den, så är det garanterat fel på den. Åk tillbaka till affären.
Om den bara löser ut vid drift, så är det troligt med isolationsfel i motorn, men det *kan* också vara ett fel någon annan stans i huset med överledning jord-nolla.
perra4: om jordfelsbrytaren löser direkt när du kopplar in maskinen innan du startat den, så är det garanterat fel på den. Åk tillbaka till affären.
Om den bara löser ut vid drift, så är det troligt med isolationsfel i motorn, men det *kan* också vara ett fel någon annan stans i huset med överledning jord-nolla.
Jag tror du har kontakt mellan nollan och jorden på ett annat ställe. När sedan t.ex. elelementet värmer, så räcker det att lösa jordfelsbrytaren tillsammans med kapmaskinens ström. Kolla dosor, strömbrytare, lampor, infravärmare och uttag utomhus först (brukar vara där). Annars fixar elektrikern det lätt genom att isolationsprova och konstatera var jordfelet finns.
Klicka här för att svara