Kommer det se konstigt ut eller kommer det inte märkas? Jag har tänkt att montera krokar på takfotsbräda, typ Lindab K11 eller SKK. Problemet är att de bara finns för 27°. Jag vet att jag kan bocka egna krokar, men det undviker jag helst.

A
joakim_j joakim_j skrev:
Kommer det se konstigt ut eller kommer det inte märkas? Jag har tänkt att montera krokar på takfotsbräda, typ Lindab K11 eller SKK. Problemet är att de bara finns för 27°. Jag vet att jag kan bocka egna krokar, men det undviker jag helst.
Har du kollat på dom justerbara?

https://www.lindab.se/om-lindab/nyheter--press/nyheter--pressmeddelanden/nyhet/

Det allra viktigaste är att rännans framkant inte får vara högre än innerkanten utan ska vara lite lägre så ifall det blir stopp i rännan så rinner det utåt..

Redigerat av moderator:
S
Du kan ju alltid knäcka till de ett par grader, men det känns som att det är din egen nivå av OCD, som styr hur mkt du vill lägga tid på. Gör brädan avfasad funkar också, men det ska nog mkt till att någon ser att du har 3⁰ fel vinkel på rännkrokarna 😁

Du kommer svårligen se en skillnad på 3 grader och jag skulle nog påstå att dessa grader dessutom är inom felmarginalen på en genomsnittlig installation om man ser till hur precist infästningen blir, hur noggrant en genomsnittlig installation är osv. I ditt fall blir dessutom lutningen åt "rätt" håll om man ser till en överfylld ränna och vilken sida man då vill att spillet ska rinna över

Om det ändå skaver i dig kan du ju alltid köra en K11 eller liknande och mellan ena skruven och underlaget så kär du lämplig bricka men jag skulle nog aldrig bry mig

Rejäl skrev:
Har du kollat på dom justerbara?

[länk]

Det allra viktigaste är att rännans framkant inte får vara högre än innerkanten utan ska vara lite lägre så ifall det blir stopp i rännan så rinner det utåt..
Länken funkar inte för mig, men om du menar de justerbara som heter SKK så har de stegen 7, 14, 18, 22, 27, 38 och 45 grader. Så inte 30 tyvärr.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Du kommer svårligen se en skillnad på 3 grader och jag skulle nog påstå att dessa grader dessutom är inom felmarginalen på en genomsnittlig installation om man ser till hur precist infästningen blir, hur noggrant en genomsnittlig installation är osv. I ditt fall blir dessutom lutningen åt "rätt" håll om man ser till en överfylld ränna och vilken sida man då vill att spillet ska rinna över

Om det ändå skaver i dig kan du ju alltid köra en K11 eller liknande och mellan ena skruven och underlaget så kär du lämplig bricka men jag skulle nog aldrig bry mig
Jag var inne med det med bricka också, men det blir nog inte riktigt bra. Men då kör jag på K11 och hoppas att det bara är jag som ser skillnaden :)

Tycker du skall satsa på SSK - är mycket starkare än K11

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.