Byggahus.se
Intressant med alla dessa detaljer, t.ex. igår inte grovstädning med golvboningsmaskin. Det blir teoretiska slag i luften med dessa detaljbegränsningar som inte fyller något syfte, mera än att det kostat tid/pengar för utredare och beslutsfattare. Men det är nog bara jag om inte förstår hur man tänker ;)

Jag vidhåller att det hade varit bättre att sänka maxbeloppet (50000kr) och behålla procentsatsen (50%).

O
Ingen förstår vad politiker tänker.... Inte de själva heller, eftersom de inte gör det...

• Gilla
19magnus
  • Laddar…
Men detta är så typiskt svenska politiker! :banghead: Först kommer det en regel som fungerar relativt enkelt. Max 50.000 och avdrag 50% på arbetet både för ROT o RUT.

Nu krånglas detta till med 30% avdrag för ROT, men RUT skall ha två olika avdragsmöjligheter, beroende om man är över eller under 65 år.

För att inte nämna mera detaljer som i princip blir ännu svårare att kontrollera, läs "går inte".
Men om man är konspiratorisk så kan nu skatteverket hävda att ROT/RUT kräver flera resurser för att kontrollera utifrån ökad komplexitet .......
Så de kanske inte är så ledsna över lite mera komplicerat regelverk och tolkningar. Men nu var jag elak.

G
Varför ska staten sponsra RUT/ROT tjänster överhuvudtaget?

• Gilla
Allt-i-alloMarion
  • Laddar…
Staten "sponsrar" för att få bort svartarbete och öka skatteintäkter på så vis. Se också sänkningen av restaurangmomsen. (12% moms oavsett om du tar med eller äter på plats. Tidigare var det 12% på köp av mat på take-away och 25% om du satt där och åt.)

R
Jisses..
Snacka om onödigt strul!
Vad blir nästa steg då, specificerat för snickaren vilken maskin han får använda? bygge där spikpistol används ger ej ROT men handspikar han samma regel är det ok??

R
Jisses..
Snacka om onödigt strul!
Vad blir nästa steg då, specificerat för snickaren vilken maskin han får använda? bygge där spikpistol används ger ej ROT men handspikar han samma regel är det ok??
Vem skall betala för all denna handläggning som inte ger ngt mervärde?

Röfven har ju lovat fler jobb...

Som tidigare nämnts.
Ökad byråkrati gör att den tänkta besparingen av ROT/RUT blir lika med noll.
Sänkt ROT/RUT kommer leda till mindre jobb och mer svartarbete och mindre skatteintäkter.

Det vill säga: Alla förlorar.

Mhm, tanken från politikerna är kanske att göra ROT/RUT så pass krångligt och oattraktivt att till och med utförare och köpare ber om att ta bort systemet helt...

Svartarbete är en av de stora anledningarna till rot/rut. Idiotisk enligt mig då svartarbete är ett kundbaserat problem till 110%. Annan (hårdare) lagstiftning mot den som låter utföra svartarbete kanske vore en bättre ide.

Den enda som drabbas är slavdrivaren Herr Sniksvensson!

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Svartarbete är en av de stora anledningarna till rot/rut. Idiotisk enligt mig då svartarbete är ett kundbaserat problem till 110%.
Nja, finns det inga hantverkare som vill sälja sina tjänster svart så skulle svartarbete inte vara ett problem, så att kalla det ett kundbaserat problem blir knepigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.