837 läst · 5 svar
837 läst
5 svar
Ingves oro över krisen på bostadsmarknaden
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Stefan Ingves målar upp ett krisscenario för svensk ekonomi om bostadspriserna fortsätter att öka.
Du kan läsa artikeln här: Ingves oro över krisen på bostadsmarknaden
Du kan läsa artikeln här: Ingves oro över krisen på bostadsmarknaden
Hur trovärdig är han? Han oroas inte över 200k + flyktingar om året, men att bostadspriserna ökar några procent varje år är kris...
Edit: http://www.di.se/artiklar/2015/11/12/ingves-flyktingstrom-positiv-for-ekonomin/?qr=i-dag
Edit: http://www.di.se/artiklar/2015/11/12/ingves-flyktingstrom-positiv-for-ekonomin/?qr=i-dag
Redigerat:
Jag antar att han har rätt men marknaden tycker inte samma sak och det är huvudsaken.
Var på riksbankens hemsida och kollade skillanden mellan räntan för stats papper och bostandsobligationer med olika löptider (2Y, 5Y och 10Y). Skillnaden mellan räntorna för den 5 åriga var 1% och så har det varit så långt jag kunde läsa sen 1990. Så att säga just nu är inte bostadsobligationer mer riskabelt än statspapper i ett historiskt perspektiv. Om spreaden mellan räntorna för de två började öka då har marknaden börjat tro på Ingve. Så är inte fallet nu.
Var på riksbankens hemsida och kollade skillanden mellan räntan för stats papper och bostandsobligationer med olika löptider (2Y, 5Y och 10Y). Skillnaden mellan räntorna för den 5 åriga var 1% och så har det varit så långt jag kunde läsa sen 1990. Så att säga just nu är inte bostadsobligationer mer riskabelt än statspapper i ett historiskt perspektiv. Om spreaden mellan räntorna för de två började öka då har marknaden börjat tro på Ingve. Så är inte fallet nu.
Och det ena är en konsekvens av det andra.injonil skrev:
200k flyktingar som ska bo= inga hyresrätter för vanligt arbetande folk= folk måste slåss om de begränsade antal bostäder som finns på marknaden.
Liknande trådar
-
Döljer renoveringstapet mindre ojämnheter på "porös" vägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver kanske "porös luftfördelare" till Bahco väggventil, men vad är det?
Ventilation -
(Villa) Hur oroliga behöver vi vara för vinterns EL-priser?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Rörövergång 150mm till 130mm
Ved, Pellets, Flis -
Behöver man isolera spirorör för frånluft?
Ventilation