4 250 läst · 51 svar
4k läst
51 svar
Hur väl presterar äldre bergvärme?
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 2 931 inlägg
Energimyndigheten har genomfört ett fälttest för att ta reda på levererad effekt hos äldre bergvärmepumpar.
Du kan läsa artikeln här: Hur väl presterar äldre bergvärme?
Du kan läsa artikeln här: Hur väl presterar äldre bergvärme?
Varför skulle COP (årsvärmefaktor) ändras över tid? FInns ingen anledning. Däremot kan servicekostnader öka. Men fortfarande betydligt lägre än för all form av eldning.
Sen är inte 10-15 år gamla värmepumpar att se som antika, med 'äldre' antog jag att man menade pumpar från 80-90-tal. Där COP sällan är över 2, men de å andra sidan kan vara outslitliga.
Sen är inte 10-15 år gamla värmepumpar att se som antika, med 'äldre' antog jag att man menade pumpar från 80-90-tal. Där COP sällan är över 2, men de å andra sidan kan vara outslitliga.
Men det hade varit intressant att läsa hur äldre pumpar presterade, ställt mot vad de borde prestera som nya. Blir lite som att köpa bil, är kamremmen bytt eller det är tid nu?
Kunde varit bra för husköparen att veta om det börjar bli tid för ny vp.
En bergvärmepump yngre än 10 år har väl knappast hunnit bli lönsam om man ser till investeringskostnaden.
En bergvärmepump yngre än 10 år har väl knappast hunnit bli lönsam om man ser till investeringskostnaden.
Varför har inte en bergvärmepump blivit lönsam inom 10 år? De nya pumparna ger ca 80% besparing, mot direktverkande el.ion skrev:Men det hade varit intressant att läsa hur äldre pumpar presterade, ställt mot vad de borde prestera som nya. Blir lite som att köpa bil, är kamremmen bytt eller det är tid nu?
Skulle det inte gå att räkna hem skulle få investera i detta.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 834 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 834 inlägg
Tabellen säger mig inte mycket och länkad " hela testet" säger ännu mindre, blankt.
Är det bara jag som ser det så?
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-matningar-i-hus/
Välj "tabell testresultat" så syns tabellen som den ska.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-matningar-i-hus/
Redigerat:
Ja visst finns det effektivare pumpar nu, men cop 3,5 eller cop 2 betyder inte så mycket med våra låga elpriser.Excel skrev:
Däremot investeringskostnaden och underhållskostnaden av anläggningen betyder mycket. Har det kostat 180´skulle du i princip kunna köra direktel i 10 år eller mer om huset är litet för samma peng. Räkna även med att 1/4 av elen går åt även om du har en effektiv vp.
Men antar vi att det börjar löna sig efter 10 år så är det just den tiden som är intressant. A&O är dimensioneringen, det är inte bra om man har många start å stopp. Det är inte heller bra om pumpen måste gå ständigt, där har vi fördelen med varvtalsstyrning, (inverter), de gör bara vad de ska, så ett visst mått av overkill är förlåtligt.
Tack, den länken fungerade, skönt då var det inte min dator det var strul med.Peter_K skrev:Tabellen säger mig inte mycket och länkad " hela testet" säger ännu mindre, blankt.
Det var positiv läsning.
Utan att heja på de som vill spara långsiktigt kan jag säga att vad jag hört är 20 år ganska vanlig livslängd på den typen av värmepump, förhoppningsvis håller den ännu längre med invertersystem och mjukstart. Vad jag tror.
Precis och därmed har man fått underhållskostnader.DIY_freak skrev:
Värst är det väl om borran plötsligt inte ger vad den ska.
Ja så är det nog.DIY_freak skrev:
Av den anledningen för jag bok på förbrukningen, skulle den gå i höjden är det nåt fel.
Beteendet är kanske sjukligt, men har man intresset så är det väl försvarbart. Dessutom blir det till slut rutin att notera.