Byggahus.se

25kvm musikstudio / gäststuga, Leca vs Trä?

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Mitt första inlägg i det här synnerligen eminenta forumet, som jag läst friskt den senaste tiden. Men jag blir inte klokare - snarare tvärtom ;) ... Låt mig kort ta bakgrunden;

Jag har bestämt mig för att bygga en (musik)studio för hobbybruk. Jag bor i norra Skåne, förövrigt.

Jag behöver en del utrymme så jag räknar med att jag nog gärna vill ha åtminstone 22-25kvm. Jag kommer dra in el, men självklart inte VA. Det behöver förstås vara uppvärmt och således värmeisolerat. Ljudisolering bryr jag mig mindre om.

Kruxet (som för de flesta andra) är att jag har en väldigt begränsad budget. Totalt exklusive golvläggning, väggmålning och akustikbehandling får helst inte kosta mer än 35.000. Dörr och fönster kan jag också tänka mig att exkludera ur dom pengarna.
    Jag inser att jag kan glömma att anlita nån att göra det för det priset, utan att jag tvärtom kommer få göra det mesta själv - men det gör inget, det blir bara kul.

Frågorna nu är:

1. Är jag ute och cyklar vad gäller budget/begränsning och kan lägga ner projektet direkt? :confused:

2. Jag är inne på att mura upp med Lecablock, hela vägen upp till takstolarna. Jag inbillar mig att det är enklare än att bygga med lösvirke för mig som är amatör. Hur vettigt är det resonemanget?

3. Om jag väljer Leca har jag förstått att isolering bör ske på utsidan snarare än på insidan, men jag måste ändå ha något att dra el och ljudkablage i invändigt. Är det idioti att bara slamma/putsa utsidan och sen på insidan sätta tex 45mm regel och fylla med sten-/glasull invändigt + ett 2-3 lager 12mm gips? Kommer det mögla?

4. Räcker slamning/putsning utvändigt vad gäller att förhindra frostskador/sprickbildningar i Lecan?

Ja, det var en bunte frågor.. Jag är mycket tacksam för tips och råd.

Mvh
    Richard

Redigerat 10 jul 2009 15:47
  2. C
    Anonym
    Kanske Finjas Ergothermblock? 29 cm kostar 65 kronor styck på wrams trä.

3. M
    Medlem Nivå 4
    mina tankar är att det skulle vara lättare om du gjorde en friggebod då du sparar in kostnaderna för bygglov och är du innanför detaljplanen så kan det tillkomma att rita om detaljsplans kartan och de sakerna beror på kommun men jag tippar på runt 15-20kkr går bort där om du bygger annat än friggebod
    sen om du är på en gård så det är klassat som lantbruk eller skogsbruks fastighet så är det en annan sak eller om du är utanför detaljplan

så det är lite olika saker där som kan kosta pengar som du inte får nått för

för jag skulle rekomendera dig att fundera om du kan klara dig på 15kvm och vad och hur du vill att det ska se ut

sen tillkommer ännu en sak ifall du ska ha det varmt där året runt och alla dagar för bygger du i leka så tar det tid att värma upp om det är kalt men har du varmt där så tar det tid för att kylas ner

sen så om vi ska anta att du ska göra det med leca så skulle jag tycka att du murar upp det och sätter 22-45mm reglar på insidan där du sätter VP rör för elen och sen en gipsskiva på insidan och sen sätta isolering på utsidan och då antingen en fuktspärr mot lecat eller så sätter du upp cellplast och och limmar upp det med typ fogskum och sätta upp nått på utsidan som puts eller panel vilket jag skulle föredra

Så bygger du med leca och extra isolerar så kommer d u få det ganska så energisnålt och du kommer få en jämn temperatur så du har det svalt på sommaren när det är varmt ute och behagligt varmt på vintern fast du inte värmer så mycket när det är kalt

och budgeten kan du klara av ifall du inte behöver lägga ner så mycket pengar på tillstånd och byrokrati men rent byggmessigt så ser jag inget problem med budgeten om du inte ska göra omfattande markarbeten utan jämnar till bara marken om du ska gjuta platta men du kan också göra torpargrund så kan du komma undan billigare men blir lite anorlunda om du funderar på att lägga golv värme i plattan men rent ekonomiskt så är det lättare med trä golv