37 421 läst · 10 svar
37k läst
10 svar
2400 W på 10A-säkring?
Hej!
Har just installerat två infravärmare på vardera 1,2 kw. Det sitter en 10 ampere-säkring på kretsen och min fundering är om det finns någon fara med att köra på med den.
Jag har kört dom nu under kvällen i ca 3 timmar och det har fungerat bra utan att proppen gått (gamla hederliga keramikproppar.). Ledningarna känns inte heller varma någonstans. Då borde det väl vara ok eller vad tror ni?
Ibland kör ju annat på förgreningsdosan också, till exempel mobilladdare och datorladdare.
Mvh/Mattias
Har just installerat två infravärmare på vardera 1,2 kw. Det sitter en 10 ampere-säkring på kretsen och min fundering är om det finns någon fara med att köra på med den.
Jag har kört dom nu under kvällen i ca 3 timmar och det har fungerat bra utan att proppen gått (gamla hederliga keramikproppar.). Ledningarna känns inte heller varma någonstans. Då borde det väl vara ok eller vad tror ni?
Ibland kör ju annat på förgreningsdosan också, till exempel mobilladdare och datorladdare.
Mvh/Mattias
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Lite förenklat så kan man säga att ledningarna skall tåla lasten, så länge inte säkringen löser ut annars är det feldimensionerat.
Du skriver grendosa? Det är då troligen den svagaste länken. Men den skall tåla det (fast inte helt ovanligt att uttag bränns om de utsätts för så hög ström under längre tid).
Man överbelastar ex. trådarna tille en spis eller häll rätt regelbundet. Den totala märkströmmen för en spis är ofta 2 - 3 ggr högre än den är säkrad. Det går eftersom värmelementen i spisen bara går kortare stunder, några minuter i taget, och sällan samtidigt.
Infravärmaren är då lite känsligare, den går under lång tid.
Du skriver grendosa? Det är då troligen den svagaste länken. Men den skall tåla det (fast inte helt ovanligt att uttag bränns om de utsätts för så hög ström under längre tid).
Man överbelastar ex. trådarna tille en spis eller häll rätt regelbundet. Den totala märkströmmen för en spis är ofta 2 - 3 ggr högre än den är säkrad. Det går eftersom värmelementen i spisen bara går kortare stunder, några minuter i taget, och sällan samtidigt.
Infravärmaren är då lite känsligare, den går under lång tid.
Tack för svar!
Det går en förgreningsdosa från vägguttaget. Och det är i den dosan som värmarna sitter. Sitter en bordslampa i dosan också. Plus en mobilladdare.
Tycker du att jag ska ta hit en elektriker, även om jag inte märker något konstigt och allt verkar funka som det ska?
Mvh/Mattias
Det går en förgreningsdosa från vägguttaget. Och det är i den dosan som värmarna sitter. Sitter en bordslampa i dosan också. Plus en mobilladdare.
Tycker du att jag ska ta hit en elektriker, även om jag inte märker något konstigt och allt verkar funka som det ska?
Mvh/Mattias
Jag tycker att du ska ta bort förgreningsdosan och se till att infravärmarna sitter direkt i varsitt vägguttag. Eller åtminstone se till att förgreningsdosan är av mycket god kvalitet och att det inte är 3G0,75 till den.
SKA 13A vara ok? Det hade jag personligen alltid räknat på oavsett förutsättningar, bara för att vara säker. Men det står säkert i de trådar som vi inte länkar till...markus00 skrev:
Att 13 A propp är i princip lika ok som den 10 A som är befintlig finns ganska väl beskrivet i många trådar här som går att länka till. TS är nog mer betjänt av råd kring att bli av med grenuttag, sladdar osv och få en vettig anslutning av sina värmare.
Om 10A säkringen inte löser på 3 timmar finns väl ingen anledning att byta till 13A.
Siffran 1,2kw på värmarna är nog ett maxvärde, inte en garanterat effekt. Kan mycket väl vara så att värmarna tillsammans ger under 2300w.
Siffran 1,2kw på värmarna är nog ett maxvärde, inte en garanterat effekt. Kan mycket väl vara så att värmarna tillsammans ger under 2300w.
Tack för alla goda råd! Jag har hittat ett ytterligare uttag som går att använda för den ena värmaren. Det kommer alltså innebära att de sitter på två olika uttag. Det är dock fortfarande samma säkring som är kopplad till dessa två uttag, så den totala belastningen på proppen är fortfarande densamma, dvs upp till 2400 W om båda värmarna är på (och ytterligare ca 100 W om lampan är på och något dessutom laddar, till exempel dator eller telefon).
Mot bakgrund av era svar ovan är min tanke att nu testa att köra båda värmarna på samma propp, dock i olika uttag. Detta för att se om belastningen håller. Om proppen skulle gå kan jag ju testa att sätta i en 13A istället för den 10A som nu sitter.
Är förstås fortsatt intresserad av era synpunkter avseende detta.
Mvh/Mattias
Mot bakgrund av era svar ovan är min tanke att nu testa att köra båda värmarna på samma propp, dock i olika uttag. Detta för att se om belastningen håller. Om proppen skulle gå kan jag ju testa att sätta i en 13A istället för den 10A som nu sitter.
Är förstås fortsatt intresserad av era synpunkter avseende detta.
Mvh/Mattias
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Varifrån fick du rådet att testa en 13 A säkring? Du måste läsa alla inlägg
Man får aldrig säkra upp utan att kontrollera att reglerna för ledningsdimensioneringen etc fortfarande är uppfyllda. Dessutom tjänar du faktiskt bara ca 1 A pga att karakteristiken skiljer sig mellan 10 och 13 A smältsäkring, se #7.
2.4 kW är normalt inga problem alls för normala gruppledningar och uttag. Även med infällda ledningar 1.5 mm² finns det lite marginal på några få ampere om ledningarna ligger som de ska. Ett uttag är klassat för 16 A. En 10 A säkring kan överbelastas med 2.4 kW kontinuerligt. Det är dock formellt förbjudet, man får inte belasta mer än säkringens märkström, och det krävs en elektriker för att säkra upp
Det problem som kan uppstå är varmgång i alla skarv- och kontaktpunkter, speciellt i en gammal anläggning. En relativt ny eller nyligen underhållen anläggning som "testats" några år torde vara säker. Om man inte omedelbart ser att det glappar så kan problemet sakta accelerera under många år. Så här kan ett uttag se som belastats med en VVB under några år:
https://www.byggahus.se/forum/el/226176-nara-el-brand-story-ber-om-rad.html?showAll
Så om du vet med dig att dessa uttag inte belastats med mer än lampor de senaste 10-20 åren så kan det vara en ide att se över alla kopplingspunkter, dra åt alla skruvar, rycka i tomtehattar i kopplingsdosor, kolla efter svetsloppor i säkringens passdel, kolla efter brända kontaktbleck i uttagen etc. En glödlampa i samma uttag som värmen är en bra mätare på glapp då det syns tydligt som blink o flimmer.
Du kan ju också se över möjligheten att dra fram en ny trefasgrupp till altanen.
2.4 kW är normalt inga problem alls för normala gruppledningar och uttag. Även med infällda ledningar 1.5 mm² finns det lite marginal på några få ampere om ledningarna ligger som de ska. Ett uttag är klassat för 16 A. En 10 A säkring kan överbelastas med 2.4 kW kontinuerligt. Det är dock formellt förbjudet, man får inte belasta mer än säkringens märkström, och det krävs en elektriker för att säkra upp
Det problem som kan uppstå är varmgång i alla skarv- och kontaktpunkter, speciellt i en gammal anläggning. En relativt ny eller nyligen underhållen anläggning som "testats" några år torde vara säker. Om man inte omedelbart ser att det glappar så kan problemet sakta accelerera under många år. Så här kan ett uttag se som belastats med en VVB under några år:
https://www.byggahus.se/forum/el/226176-nara-el-brand-story-ber-om-rad.html?showAll
Så om du vet med dig att dessa uttag inte belastats med mer än lampor de senaste 10-20 åren så kan det vara en ide att se över alla kopplingspunkter, dra åt alla skruvar, rycka i tomtehattar i kopplingsdosor, kolla efter svetsloppor i säkringens passdel, kolla efter brända kontaktbleck i uttagen etc. En glödlampa i samma uttag som värmen är en bra mätare på glapp då det syns tydligt som blink o flimmer.
Du kan ju också se över möjligheten att dra fram en ny trefasgrupp till altanen.
Tack Bo! Mycket värdefullt svar. Jag tar kontakt med en elektriker, så får han helt enkelt komma hit och undersöka saken. Känns inte som att jag ska chansa här, utan vara försiktig och klok.
Mvh/Mattias
Mvh/Mattias
Liknande trådar
-
Spartips! 24000 kWh, 210 kvm. Billigt elavtal slut 06.2023.
Värme allmänt -
Först handöverfräs: DeWalt DCW604, Triton/CMT 2400W, Bosch POF1400, Ryobi Rrt1600, eller?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Weber Q2400w - skållhet stickkontakt!
El -
Felsök Bänkdiskmaskin ESF2400OW
Vitvaror -
2400w 10A Bosch diskmaskin ?
Vitvaror