Byggahus.se
Sedan i fjol snurrar ett vindkraftverk på Mats Jepsens tomt utanför Helsingborg. Trots att tekniken periodvis strulat ångrar han inte investeringen på närmare 300 000 kronor.- I det långa loppet kommer det att löna sig, säger han.

Du kan läsa artikeln här: Egen vindkraft försörjer huset

E
Skrivet av: Anonym

pay off-tid på 10-12 år låter allt för bra...
har han räknat med reservdelar och arbete när växellådor och annat går sönder..
är en stor risk för privatpersoner att skaffa eget vindkraftverk än i sverige..ekonomisk risk då..ärpriset 300 000kr..så får man nog räkna med 30år för att tjäna tillbaks dom pengarna..
då får man nog vara i 30 års åldern när man satsar...för man bor ju inte i hus hela livet oftast..utan byter i slutet till lägenhet..

E
Skrivet av: Johan

Troligtvis bättre avkastning på pengarna, och större insats för miljön, att satsa på andelar i vindkooperativ istället. Svårt att få samma lönsamhet med eget verk med lågt torn. Men - känslan att själv tillverka sin egen el är kanske värd det?

E

10000 kwh per år = 10000SEK besparing det blir 30 år utan att räkna med räntor - även vid dubbla mängden el så är det 15 år payoff + ränta vilket ger några år till + reservdelar etc.

E
Skrivet av: ludvig

Så lustigt med två negativa inledande kommentarer.
Stort grattis för ett bra initiativ.
Ovanstående kommentar verkar inte kunna räkna.
säg 25000 kwh per år i produktion.
Elen kostar idag 1 krona per kwh. Räknar man då på normal inflation plus att elpriset stiger lite mer än inflationen har man ju snabbt ett elpris på 1.75 i genomsnitt. Det ger 43750 per år. Då har vi en återbetalningstid på 6.5 år...
Jag tror knappast att reservdelarna kostar 250.000 som det skulle bli vid en återbetalningstid på 12 år...

Byter man oftast hus mot lägenhet? vem?

E
Skrivet av: Trafikanten

Allt handlar ju ändå om att i slutänden kunna ha en egen vindsnurra på tomten.

Så länge det inte finns tillverkare som tillhanda håller denna teknik, så kommer var man att försöka bygga sin egen.

//Trafikanten

E

själv köper jag el för 13 örekwa
har vindandelar...känns säkrare än att ensam ta risken...med dyra reparationer...av eget verk
är man 60år när man köper eget vindkraftverk..så hinne rman nog dö innan man fått betala av lånet för verket..
men ökar väl värdet på stället där man har vindkraftsverket....så dom som köper stället efter kanske blir glada..

E
Skrivet av: Jonas

Härligt!!!

Helt rätt tänkt av Mats!
Har själv tänkt sätta upp lite solceller nästa sommar, inte för att bli självförsörjande med el utan för att kunna driva lite belysning och sådant.
Driva dator och lite belysning som ett första steg, ingen större besparing kanske men känslan av att lampan lyser "gratis" känns lockande :)

E
Skrivet av: Patrik_hed

En liten kommentar på omröstningen:

Är jag ensam om att tro på en kombination av flera energikällor i stället för bara en ända?
Jag tycker att alternativet, "Kombination av flera" borde finnas med.

//Patrik

E

Tycker detta låter som en trist cykelsemester.

Kan man inte få köpa in sig i ett miljöriktigt Kärnreaktor kooperativ istället.

Kooperativet kan då sälja eventuellt överskottet till de trevliga nätägarna....

Det känns som detta är en "inne grej"

//e lite Anti på inne grejer ...

E

Ett utmärkt initiativ, andra investerar gladligen 300tKr på en ny bil som snabbt förlorar sitt värde, kräver mkt mera underhåll och aldrig kan återbetalar sig (om man nu inte råkar köra Taxi), detta är en mkt bättre och roligare investering! PS enligt faktarutan: "Direktdrift av generator (ingen växellåda)" Kan alltså inte heller gå sönder!

E
Skrivet av: Niclas

Jag gillar hans idé. Det är rätt modigt för det är ju många faktorer som spelar in om man ska få tillbaka pengarna, Men det kanske inte är tanken heller. Han kanske helt enkelt vill göra en STOR insats för miljön. Det bugar jag för. Håller på att renovera ett hus som är över 100år frågan är om det ekonomiskt? Men men man har lite att göra iaf. Ni kan följa bygget på länken

E

Jag bara undrar varför man stirrar sig blind på de energikällor som finns? Nu vindkraft. Något nytt vore mer spännande. Gärna en tokig idé som kanske kan visa sig, mycket användbar.
Baltzar von Platen hade en tanke om en perpetuum mobile och det blev ett kylskåp. Hantering av mat blev mycket annorlunda och effektivare.
Jag hoppas att vi inte helt tappat bort våra finurliga uppfinnare här i Sverige.
Jag är ingen uppfinnare, men ibland så undrar jag varför vi som bor i ett område på jorden där det regnar, inte tar tillvara på den energi som landar på våra tak. Vi kör dagvattnet rakt ut i sjön, och varför? Mitt tak är ca:200 kvadratmeter. I år så dirigerade jag ut regnvattnet i ett utav stuprören till en tank. I sommar har jag inte behövt vattna vår trädgård en endast gång från det kommunala vattnet.
I ett större villaområde borde det ju komma betydligt mycket mer regnvatten än hos mitt lilla test.
Man kan utveckla en liten tanke till en permanent lösning vad det lider, bara man inte ger upp.
Samla ihop allt vatten och nedströms kan man sätta en turbin eller något, eller?
Min idé är kanske inget värd, men man måste se en enkel sak tydligare och sedan kanske tom. naturen hjälper till?? ;-)

E
Skrivet av: Anders

Jag bor i USA där det inte är ovanligt med lokala, privata elproducenter. I flera delar av landet har man infört vad som kallas ?net-metering?. I sort sett är den lokala el producenten, en vindsurra, solpaneler eller ...., kopplas till husets elsystem och när den lokala produktionen överstiger konsumtionen matas överskottet ut på nätet och husets elmätare snurrar baklänges. I den mån elbolaget betalar för överskottet är ersättningen minimal så den bästa strategin är att använda elnätet som ett batteri. Man beräknar hushållets årsförbrukning och bygger ett system som täcker 90% av årsbehovet. Under högsesång producerar det lokala systemet extra (elmätaren backar) för att tas ut under tiden då produktionen är låg. Att bygga ett system som täcker de sista 10% av behovet skulle kosta betydligt mer än en tiondel av systemkostnaden och är inte ekonomiskt.

Ser ut som en fungerande system.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.