Byggahus.se
Effektiv, flexibel och närmast livsnödvändig ? men också allt dyrare. Så kan man sammanfatta elen som energikälla. Här bjuder vi på nyttiga elfakta.

Du kan läsa artikeln här: Nyttiga fakta om el

E
Skrivet av: Gäst

Det enda man märkt av den "fria marknaden" är att bolagen verkar tävla om vem som kan pungslå sina abonnenter mest......

E

Själv skulle jag föredra om elbolagen gjorde som telefonbolagen gör idag.
Få abonnemangsavgiften dvs. nätägarens avgift på samma faktura som förbrukningen ligger på, jag tycker det är svårare att få överblick om allting är spritt.

E

Energibranschen, främst dess prissättning känns som det man har minst inflytande över som enskild person. Vi väljer politisk inriktning och representanter i rimlig demokratisk ordning. Vi har stor valfrihet vid val av mat, bostäder, bilar m.m. konsumtion - utom energi.

Här känns det som att alla håller ihop eller att alla trådar går till samma intressentgrupp. Regelverken är inte självklart på konsumentens sida heller, Den som, utan leverantörsstatus, lyckas producera överskott på el t.ex. kan jag tänka mig har mycket svåra och kostsamma processer att hantera för att få leverera den till andra rena konsumenter.

E

Fri marknad? Naturliga monopol (elnätet).
Oligopol (de tre stora).
Jag vet när jag blir lurad och det blir jag nu.

E

Extra ! Extra !

Det är punktering på kolgruvetraktorn i Achenbachenwald .
Vattenfall höjer därför priset med 10 öre , de andra följer .

E

Vi har Europas högsta elpris! Hur kunde det bli så?

E

Man borde ju tycka i att i vårt "moderna samhälle" borde väl ändå energi vara närmast gratis. Skulle man inte kunna prissätta el på samma sätt som bredband tillexempel? Jag har iallafall gett upp och låtit ett företag ta hand om alla mina hushållsavtal. www.baraspara.se heter de och de ser till att jag alltid har det billigaste elavtalet år efter år. Det jag gillar med dem är att de inte bara byter utan liksom förvaltar hela min elkonsumtion. Det är dessutom gratis.

E

Särskilt när dom (Vattenfall) säljer ut vattenkrafts elen och tömmer magasinen på sommaren för att därefter på vintern säga att magasinen har för lite vatten och därför höjer priset.
Sånt kallas maxat elpris och girighet mot svenska folket som äger anläggningen gemensamt.

E

Staten lurar oss på pengar genom moms och andra avgifter ca 45 % av elpriset då tycker jag att det inte är mer än rätt att lura av staten de 45% genom att elda med ved. Veden är inte beskattad ÄN så börja elda med ved..........

E

Vattenkraften är idag en affärsdrivande verksamhet där det är en bra affär att tömma vattenmagasinen under sommaren för att motivera höjda priser under vintern. Notera att det är de stora magasinen längst upp, typ Suorvadammen som alltid är tomma. Magasinen längre ner är sprängfyllda. Men man hänvisar alltid till det översta och största magasinet.Med nuvarande lagstiftning och affärsmoral kommer vi aldrig att få se fyllda vattenmagasin oavsett hur mycket nederbörd vi får.

E

Svenskar är mesiga, vi bara sväljer och sväljer, betalar och betalar, vad får vi tillbaka?, jo mer höjda priser på el, bensin, diesel, olja, livsmedel, tobak, alokohol, försäkringar mm

I utlandet hade man gått man ur huse för att få bukt med denna massiva ekonomiska invånarvåldtäkt som sker i Sverige idag.

Vad gör vi?, spyr galla på div forum eller samtalar vid middagsbordet, men det är oxå där det stoppar och detta vet bolagen samt politikerna om, därför har vi som vi har det. 10 år från nu så kommer vi ha det ändå sämre med en folkmängd som överstiger 12 miljoner inv.

Frågan är bara vem som skall betala, inte jag iaf!

/Che ge war

E

Förbrukning borde bara vara rörliga kostnader medans nätet bara fasta?
Nu har förbrukningen en påhittad fast kostnad och nätavgiften en påhittad rörlig det är krimminelt!

När hittar man på att nätavgifterna höjs vid högre temperatur eftersom förlusterna ökar...

Elmarknaden är en enda kyrkby med finsk trumf.

E

Även jag använder baraspara.se har gjort det sedan början av 2010 och har idag sparat ett par tusen kronor på att baraspara håller mitt pris nere och bevakar mitt elpris, mycket smidigt. Hade gärna betalat för tjänsten om det var så.. men nu är det gratis vilket är otroligt. Rekommenderas!

E
Skrivet av: bosse bosson

Svensk energipolitik har helt bara vinstintresse för branshen Maud O dåliga affärer bidrar till eländet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.