Byggahus.se
E
Skrivet av: Hasse Nyström

Oj, då borde jag tydligen få Nobelpriset i tålmodighet.
Jag lägger sista handen på en egenhändigt utförd renovering/tillbyggnad (i Schweiz) av ett trevåningshus i sten från 1929.
Plattan till utbyggnaden gjöts till jul 2008! Av pengabrist har projektet förvisso vilat under långa perioder, men vi har hela tiden bott i det.
Hursomhelst, resultatet är intressant, framför allt energimässigt; förr 100 kvm uppvärmd boyta, 270 kWh/m2 och år med oljepanna och nu 300 kvm 30 kWh/m2 och år med bergvärmepump. (i Schweiz räknar man den uppvärmda ytan till ytterväggarnas utsida)
Det hela för ca 220'000 CHF. (entreprenad skulle för samma sak kostat 450-500'000 CHF)

E
Skrivet av: Marie Karlsson

Vilka tröttsamma (och felaktiga) slutsatser som dras av sådan här sk undersökningar.

"De som letar bostad väljer helst ett objekt som de kan renovera."

Detta stämmer ju inte alls. 13 % vill ha renoveringsfritt.

"Hela 87 procent svarar däremot att de kan tänka sig renovera sitt nyköpta hem, 1 av 4 kan till och med tänka sig ett fullständigt renoveringsobjekt."

Kan tänka sig, betyder inte vill ha! Rätt hus för köparna kan betyda många olika saker. Rätt hus kan behöva renovering men jag tror def inte att rätt hus för 87% betyder måste renoveras.

Sådana här undersökningar ska alltid tolkas på det mest extrema sätt för att få de mest spännande resultaten. Tröttsamt och falskt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.