Byggahus.se

230mm Vinkelslip - stålborste större än 125mm Ø?

1. B
    Medlem · 6 inlägg

bobolgob

Medlem
    Hej, ber om ursäkt för lång text, frågan som jag gärna får svar på är längst ner i fetstilt.
    Jag sneglar på att köpa en stor och fin 2000w 230mm vinkelslip. Har tidigare bara erfarenhet av 125mm slipar, men vill stålborsta kölen på båten och vill ha en maskin som med enkelhet kapar större rör än vad min nuvarande 125a klarar av. Då tänker jag att "en 230mm hade borstat kölen fort och kapat rör lätt".

När jag kollar på vilka navrondeller etc. man kan få tag i för en 230mm maskin så är det nästan enbart diamantkapskivor som dyker upp, och visst, det kan ju vara bra att ha någon enstaka sådan hemma, men just för båtens köl skulle jag bara vilja ha en riktigt stor stålborste så att jag kan rensa upp den snabbt och enkelt. Någon som vet var man kan få tag i en stålborstskiva som är större än 125mm Ø för 230mm vinkelslip?

Tack på förhand för all hjälp! :D

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 866 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Jag tror att den högre vikten på en stor maskin gör att det inte går så mycket snabbare ändå...

Dessutom snurrar den ju saktare, så även om diametern blir större blir ju hastigheten den samma?

3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 287 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Sen får man tänka på maxvarvtal på dessa borstar om det nu finns något. Finns en del att köpa som inte alls är specade för fullt varvtal på en vinkelslip. Kan ske hemska olyckor med dylika saker.......

• Laddar…
  4. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Kanske ingen direkt hemsk olycka men jag har plockat ståltrådar från benen som trängt in kanske en mm några gånger efter slarvigt användande av dylika borstar iförd kortbyxor. :oops: Skyddsglasögon är absolut att rekommendera!

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Västernorrland · 6 287 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Problemet är ju att det finns en del borstar som har typ 6000 som maxvarv och satta i en vinkelslip som ej är varvtalsreglerad och lägger sig på det dubbla kan ju sluta hur som helst. Inte många som tänker på det heller för så länge de passar så kör man ju bara.

6. samlarpådetmesta
    Medlem · 342 inlägg

samlarpådetmesta

Medlem
    Gjorde den tankevurpan en gång med en fiberrondell som ja satte i en luftskrika och tryckte fullt. Splittrades närmast explosionsartat, men som tur var kom ingen till skada.

• Laddar…
  7. B
    Medlem · 6 inlägg

bobolgob

Medlem
    Vikten blir nog inget problem för mig, men förstår va du menar.
    Med en stålborste på ø200mm/ø230mm så borstas ju mer yta på samma tid jämfört med ifall jag skulle använda en ø125mm stålborsts-snurra! Kölen på båten är ju rätt stor så tanken va att få mer gjort inom samma tidsram!

8. B
    Medlem · 6 inlägg

bobolgob

Medlem
    Jo säkerheten kommer alltid först. Accepterar inte att slänga på en bänkslips-stålborste på en vinkelslip, skulle en sådan slängas iväg i över 6000 varv minuten så är det ju inte bara jag själv som kan skadas utan även de i omgivningen. Därför som jag frågar ifall någon känner till en ø200mm/ø230mm stålborstskiva för en vinkelslip.

9. B
    Medlem · 6 inlägg

bobolgob

Medlem
    Alltid bra med hörsel och ögonskydd! Även andningsskydd är bra att ha i 9 av 10 fall man använder vinkelslipen.

10. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 866 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Tror faktisk aldrig jag sett en större stålborste, finns säkert en anledning till det...

Två alternativ, köp en vinkelslip med justerbart varvtal och en borste för bänkslipar.. De verkar klara nästan samma varv som stora vinkelslipar
    https://duab.se/maskintillbehor-for...talborstar/norton-stalborste-whb-200x30x32-mm

Eller gå loss rejält;
    https://skogma.se/timmerslipskiva-240071001001/

Redigerat 16 dec 2020 20:52
    • Laddar…
  11. B
    Medlem · 6 inlägg

bobolgob

Medlem
    Precis, säkerheten är viktigast så vill självfallet endast köpa från seriös återförsäljare och pålitlig tillverkare, med all utrustning "up to spec" med det verktyg man använder. Exempelvis skulle det aldrig falla mig in att använda en stålborstskiva för en b'nkslip på vinkelslipen t.ex.

12. B
    Medlem · 6 inlägg

bobolgob

Medlem
    Tack för svar! Heheh skulle kanske specificerat att båtens köl är i stål och att jag av den anledningen skulle få svårt med timmerslipskiva...
    Grejen är den att jag är rädd att sätta något som inte är specificerat för en vinkelslip på en vinkelslip vare sig alternativ finns eller inte.
    Jag har hittat Stålbors-skivor större än Ø125mm i brittiska nätbutiker, men de skeppar ej till Sverige så tänkte ifall någon hade sett något här...men som du säger kanske det finns en bra anledning till varför man inte hittar sådana skivor här i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.