22mm galvat rör till 15mm kopparrör

460 läst  9 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    Jag har ett 22mm galvat rör som behöver kopplas till en vattenutkastare för trädgårdsslang. Vattenutkastaren har koppling Dy15.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    WhatsApp Image 2019-06-06 at 11.01.11.jpeg

I själva rummet där jag vill sätta vattenutkastaren så finns inget enkelt sätt att koppla in någonting utan att såga av galvade rör och gänga om dom, om jag förstår rätt.

WhatsApp Image 2019-06-06 at 11.01.10.jpeg

Men i det föregående rummet så finns en kulventil som det sitter någon sorts slangkoppling på. Jag kan ta bort den slangkopplingen och koppla någon sorts 22mm galvat rör till 15mm kopparrörs koppling där istället och sedan dra kopparröret längst taket, genom väggen och in i vattenutkastaren. Är det enklaste och billigaste lösningen för mitt problem utan att behöva köpa massa specialverktyg för gängning osv? Och i så fall, vilken sorts koppling behöver jag för att koppla kopparröret till den kulventilen?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Jag tycker det ser ut som kopparrör överallt utom efter ventilen.
    Men jag kan ha fel.
    Är det järnrör så borde det vara 21 mm, kopparrör finns 22 mm.
    Skrapa lite på rören så syns skillnaden snart.

Protte

3. A
    Medlem Nivå 2
    Nu får du ursäkta att jag är en idiot men jag trodde inte kopparrör var gängade, vilket dom här verkar vara? Dom ser kopparfärgade ut när jag skrapar på dom dock så är det jag som missförstått något? Dom är också 22mm garanterat.
    WhatsApp Image 2019-06-06 at 11.36.20.jpeg

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Gängan är lödd på röret, så jag vill nog påstå att det är koppar.
    Mät med skjutmått att det verkligen är 22 mm, finns en del gamla rör med andra mått, och sen är det enklaste en klämringskoppling om du inte kan löda.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Lite OT:

Den där klokopplingen som du har verkar vara den som är till för tryckluft,
    https://www.esska.se/shop/Slangkoppling-10-bar-Nockvidd-42-mm--23002202x-6180?shoptype_set=b2c
    https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/20-klokoppl-f-nippel-90000263.html

Den klokoppling som är för vatten är i mässing,
    https://www.rinkabyror.se/artikel/klokoppling-15r-inv-/
    https://www.esska.se/shop/Klokoppli...ten-invandig-ganga-massing--974302010000-6900

Dessa två typer av klokoppling passar inte ihop, det är bla lite olika låsningar på dom.

6. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
  7. A
    Medlem Nivå 2
    Ok, då måste jag ju fråga varför min kallvattenledning har en klokoppling för luft i sig?

8. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Har det kanske varit avställt vintertid förut? Klokopplingen för att kunna blåsa ledningarna tommma så dom inte fryser sönder.

9. PNO
    Medlem · Nivå 13
    Attberopå klokopplingar så finns det minst två olika i mässing också. De som inte passar med tryckluftskopplingen i stål är allmänhet av typen "Geka" och syns då och då i samband med trädgårdsbevattning och liknande där större flöden krävs än vad gardenakopplingar klarar.

Sedan finns det klokoppling enligt SMS (1175, 1176, 1179, 1180 mfl) som används till brandslang. Den är en smula större än klokoppling Geka och passar därför oftast hjälpligt ihop med klokopplingar i stål för tryckluft. Den passar däremot inte alls med Geka.

Jag kan tänka mig att någon tidigare ägare haft god tillgång på begagnad brandslang eller tryckluftsslang och använt dessa som vattenslangar i något sammanhang. Klokoppling enligt SMS i mässing är dock äckligt dyra om man alls får tag i dom, så då är det säkert lockande att använda den billigare tryckluftskopplingen som i alla fall fungerar någorlunda även för vatten.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Håller med PNO,jag hade ingen aning om att det var olika för vatten och luft så hade jag en koppling liggande hade jag nog använt den, oavsett typ.

Sedan är det ju så att tryckluft normalt innehåller lite vatten och vatten en del gaser.

Protte

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: