Byggahus.se
Bor längst upp i ett flerbostadshus. Elementen är från ~1985 och det samlas fort luft i dem så de behöver luftas flera ggr per sässong. Nu har elmentnyckeln som fanns vid tillträdet spruckit och jag lyckas inte få tag i någon som passar.

Har testat Clas Ohlsons, Julas och Biltemas nycklar men de har endera för tjocka väggar för att få plats eller så är det fyrkantiga hålet för lite. Så vad gör man?

Vart hittar man elmentnycklar för ovanliga storlekar?

Hur identifierar man vilken nyckel som behövs? Hittar inga märkningar.

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Clas Ohlson har (hade?) Ett "fälgkors" förut. Har du testat det?

Jepp. Passar tyvärr inte.

Fastnyckel på utsidan? Här använder jag 10 mm.

Där sa du något. Det fungerar alltså att skruva ur hela ventilen istället för att bara öppna den?

Är lite nojjig när vatten är inblandat :)

Åtminstone på mitt ena (där jag inte kommer till med nyckeln) funkar det bra. Skruva sakta till det börjar pysa, inte så mycket att du sitter med ventilen i handen.

Nej nej nej nej nej för fan rör inte hela ventilen!! Du kommer bli duktigt blöt om fötter och golv och grannar! Samt dyr röris kostnad!
skruva för allt i världen inte på utsidan av avluftningen!
Det som rekommenderar detta till folk som bor i hyreshus, är utan vett och förstånd! Det kan kosta dig miljoner i skadestånd om det vill

lossar du på avluftaren måste du lina, om det bara är en vanlig avluftning utan oring.
Och den paniken som infinner sig för en amatör när hela hyreshusets vatten vill in på golvet är inte rolig! Särskilt inte efter 1600

Redigerat:
  • Gilla
Göran Jansson3
  • Laddar…
haavard skrev:
Fastnyckel på utsidan? Här använder jag 10 mm.
Det gjorde jag. Kommer ingen luft, kommer ingen luft, kommer ingen luft och sen floooosch trillar hela skiten av och det sprutar vatten i hela sovrummet. Tog några sekunder innan jag samlat mig och lyckats pricka in proppen i hålet igen. Det var riktigt dumt av mig, jag visste precis vad jag gjorde.

Ingen nyckel passa mina element heller.

• Gilla
Tommor
  • Laddar…
edmund skrev:
Bor längst upp i ett flerbostadshus...................
....................Nu har elmentnyckeln som fanns vid tillträdet spruckit och jag lyckas inte få tag i någon som passar.
.
Om det fanns en element nyckel vid tillträdet så borde väl dina grannar också fått nycklar vid tillträdet?! Låna deras och ta mått på den, så borde en ny vara lättare att hitta.

Om man har svårt att få tag på en luftnyckel.

åk till en riktig rörgrossist, där finns det luftnycklar! Och även om det inte säljer till privatpersoner kanske du kan betala med bulla

Tommor skrev:
Nej nej nej nej nej för fan rör inte hela ventilen!! Du kommer bli duktigt blöt om fötter och golv och grannar! Samt dyr röris kostnad!
skruva för allt i världen inte på utsidan av avluftningen!
Det som rekommenderar detta till folk som bor i hyreshus, är utan vett och förstånd! Det kan kosta dig miljoner i skadestånd om det vill sig illa!
Funkar som sagt bra i min lägenhet :)

Vänta nu...

Men detta är en allvarlig grej!
Det kan sluta riktigt illa om man gör på fel sätt när man skall lufta radiatorer, särskilt om man bor i lägenhet. Du kan bli ekonomiskt skyldig att betala för kostnaderna som uppstår i samband med en eventuell vattenskada. Och om du bor i ett flerfamiljshus/lägenhet så kan värmesystemet innehålla väldiga mängder vatten. Och att då instruera folk hur man skall göra på ett sätt som kan sluta i riktig tragedi, det är bara dumt!

Man bör inte lufta sina radiatorer själv om man inte är säker på hur man gör det på rätt sätt! Särskilt inte om man bor ovanför någon annan..

Bor man i bostadsrätt eller hyreslägenhet och har luft i radiatorerna så ringer man och felanmäler, då har man ju gjort rätt.

Tur att man inte är så snabb av sig att man hunnit komma till skott ännu. Det känns som att plan A får bli att försöka hitta en rörfirma som har fler nycklar. Plan B blir nog att få hela avluftningsventilen bytt.

Grannarna har inga nycklar. Husets var stationerad i min lägenhet då jag bor längst upp. Vi är en liten förening och det finns ingen vaktmästare. Känns som en onödigt dyr lösning om styrelsen ska behöva ringa rörmokare för en sådan här skitsak. Då hittar jag hellre en ny nyckel.

Det är ganska märkligt att det aldrig finns några specar på elementnycklar i handeln...

Kan du lägga upp en bild på ventilen och nyckeln?
Det går inte att slipa ner en nyckel som är för tjock så att den passar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.