Byggahus.se

220v uttag till 3 fas uttag för spis

1. Hambergaren
    Medlem Nivå 2
    Vi har nytt hus och spisen har en vanlig stickkontakt. mär vi startar alla 4 plattorna går propparna. Vi tänker att det är för att vi inte har en 3 fas kontakt.

någon som har koll på hur det fungerar med det? Kan elektriker koppla om på befintligt 220v eluttag eller måste de dra fram nytt?

finns det spisar som man kan koppla mot vanligt 220 volt el uttag? :)

2. I
    Medlem Nivå 5
    Om spisen kom med en vanlig 220v stickpropp så är det det som gäller. Hur många ampere är säkringen på och vad är det för spis (modellbeteckning)?

3. H
    Moderator · Nivå 25
    En spis har ”aldrig” vanlig kontakt. Du kan inte få ut tillräcklig effekt. Låt en elektriker dra fram en riktig spismatning.

• Laddar…
  4. blackarrow
    Medlem · Nivå 16
    Kan vi inte få ett foto på kontakten och uttaget?
    Dels för att det skulle vara roligt att se, dels för att sist det dök upp en spis med vanlig 230v-kontakt så visade det sig att kontakten hade fler stift än två...

5. Hambergaren
    Medlem Nivå 2
    Här kommer bilder och jag ser nu att det egentligen är en trefast kontakt på spisen men den 3e piggen är bortklippt...

jag antar att elektrikern då får byta kontakt på spisen och byta kontakten i väggen. Men när man skapar en tre fast kontaktuttag så behöver man väl dra en ny kabel från proppskåpet?

så det kan väl bli ganska dyrt med elektrikern?

6. blackarrow
    Medlem · Nivå 16
    Det är en vanlig 230V stickpropp, men kompatibel med franskt jordat vägguttag där det sticker ut ett jordstift ur vägguttaget.

Finns det några mer eluttag eller lampor som blir strömlösa när proppen går?

7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 20
    Ingenting är bortklippt på den där; en trefaskontakt (perilex) ser helt annorlunda ut.

Om det blir dyrt eller inte beror väldigt mycket på förutsättningarna. Har du tur är alla tre faser framdragna till där du har ditt eluttag redan, har du otur finns det inte ens rör att dra nya trådar i. Den gamla spisen kan för övrigt mycket väl gå att koppla om så att den använder flera faser. Det blir inte en trefasspis i egentlig mening för det, men ugnen sätts ofta på en fas och plattorna fördelas på de två andra.

8. Hambergaren
    Medlem Nivå 2
    Ja okej, det är köket som proppen går. Så resten av huset fungerar strömmen fortfarande men i kökets propp går man byta varje gång. :)

9. useless
    Lök. · Nivå 25
    Vad är det för modell på spisen? Kan du ta en bild på lappen med de olika inkopplingsalternativen?
    Är det fler prylar kopplade till samma uttag och säkring?

10. tommib
    Bergsfogde · Nivå 24
    Kan du fota inkopplingen i spisen samt spisens typskylt och inkopplingsanvisning? Det är ju fullt möjligt att någon klåpare kopplat in spisen med stickpropp vilket i så fall gör att det är helt väntat för en normalstor spis att blåsa propparna.

Vart går den andra sladden? Jag antar att spisen kopplas in i det lediga uttaget i tvåvägsuttaget.

Med en så här grov felkoppling så börjar åtminstone jag undra hur det är ställt med anläggningen i övrigt.

• Laddar…
  11. Hambergaren
    Medlem Nivå 2
    Nu har jag tagit kort på modelnumret och installationsinstruktionerna :)

ser det ut o vara okej med den stickkontakten så det inte är någon som mixtrat med den? :)

12. Demmpa
    Husägare · Nivå 23
    Enligt kopplingsschemat på spisen så går den att koppla om till trefas med nolla, med andra ord så kan en elektriker dra en 5G2,5 från gruppcentralen till ett Perilex-uttag samt byta sladdstället på spisen.

13. Hambergaren
    Medlem Nivå 2

Okej vad bra, om man gör det så borde inte propparna gå när man använder den? :)
    Men är det någon fara att använda spisen med vanlig stickkontakt som det är nu? Kör man inte med alla plattorna på samma gång så verkar set fungera som ”nöd lösning” :)

14. blackarrow
    Medlem · Nivå 16
  15. O
    Medlem Nivå 3
    1) Den svarta stickproppen, Schuko-kontakten, ser lite mysko ut där kabeln går in. Jag undrar om det inte är en 3-fas kabel "någon" bara bytt kontakt på. Schuko-kontakten får användas för max 16A. Det är varken säkert eller lagligt med den kontakten med tanke på att spisen skall säkras med 25A.

2) Om ett nytt hus säljs med spis skall väl spisen fungera till 100%. Vad gäller här om ansvar att påtala kända fel? Dolt fel? Köparens undersökningsplikt? Man kan knappast kräva att en köpare skall demontera spisen och kontrollera sådant här. Säger säljaren att spisen fungerar eller om köparen testar att en eller ett par plattor fungerar tycker jag det räcker.

3) Jag misstänker starkt att säljaren bytt spis inför försäljningen och själv kopplat in denna spis felaktigt. Samt dessutom medvetet ej informerat om det. Det är i så fall oschysst, olagligt och potentiellt livsfarligt.

Jag tycker det känns som att säljaren skall fixa/betala för detta. Så dokumentera noga och be helst en elektriker besiktiga och rapportera ev felaktigheter. kan elektrikenr visa att säljaren fuskkopplat så det är risk för brand eller personskada? Då är det bara att be säljaren betala kalaset. Att hota med anmälan behövs nog inte...

Dessutom skulle jag inte använda spisen innan det är klarlagt att den är korrekt jordad. Speciellt inte om huset saknar jordfelsbrytare. Det är mina tankar och mitt tips.

• Laddar…