Byggahus.se

220 v dörrklocka

1. M
    Medlem · 42 inlägg

MH

Medlem
    Jag har hittat en underbar ringklocka, förmodligen avsedd för ett slott eller en brandstation eller så, som jag vill installera som dörrklocka. Problemet är att den är avsedd för 220 v, medan den befintliga dörrklockan är för svagström, med en transformator i elskåpet och svagströmsledningar till tryckknappen vid dörren. Hur ska jag göra?

2. H
    Medlem · 154 inlägg

Herman

Medlem

Re: 220 v dörrklocka

Jag skulle ha behållt trafon och använt ett 6-12v AC relä istället för den befintliga ringklockan. Låt reläet styra nätspänningen till din nya ringklocka..

Vill nu vara lite mer sofistikerad så kan du ersätta din STORA ringledningstrafo med en liten en som bara levererar styrspänning till relät. En trafo bör du hursomhelst ha iallafall för att få galvanisk isolation mellan 230 och klenspänningen... annars kanske det pirrar i fingrarna på besökarna...

Halvledarrelä fungerar ochså bra, men tänk på att det är starkström vi pratar om så allt skall vara ordentligt kapslat.

Finns säkert färdiga moduler för DIN skenemontage som man kan använda också.

/Herman

3. M
    Medlem · 42 inlägg

MH

Medlem

Det låter som att det alltså finns en lösning - men inte begrep jag riktigt hur...?

4. A
    Medlem · 2 425 inlägg

AndersG

Medlem

Du skaffar ett relä. Exvis ett som monteras i din gruppcentral. Manövern kopplar du där din 12v klocka skulle ha gått. Utkontakterna får bryta 240V till din bautaklocka ;)

5. E
    Medlem · 38 inlägg

eMange

Medlem

Sitter det inte en trafo i den nya ringklockan som man kan koppla ur? och använda svagströmmen från centralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.