• Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Finns det fortfarande folk som använder teflonpannor? Köp stålpanna eller gjutjärn!

• Gilla
whak och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Nej, det finns ingen som använder teflonpannor längre. Redaktionen gör artiklar i ämnet enbart för att provocera bubbeltrollen. Ät enbart rawfood!

• Gilla
  • Haha
Filbert och 13 till
  • Laddar…
F
M munge skrev:
Finns det fortfarande folk som använder teflonpannor? Köp stålpanna eller gjutjärn!

Klart det gör. Fungerar väldigt bra när de är nya men tyvärr håller de inte så länge. Gjutjärn är tunga som fan, jobbiga att diska/underhålla och all mat blir sa himla fet. :geek:

Allt vatten på jorden är ju redan kontaminerat med PFAS så det spelar ingen större roll vad man har i köket.

Har du Gore tex eller andra vattenavvisande plagg har du teflon på dig t ex..

Redigerat:
H
F Fideliox skrev:
Klart det gör. Fungerar väldigt bra när de är nya men tyvärr håller de inte så länge. Gjutjärn är tunga som fan, jobbiga att diska/underhålla och all mat blir sa himla fet. :geek:

Allt vatten på jorden är ju redan kontaminerat med PFAS så det spelar ingen större roll vad man har i köket.
Det finns stekpannor i lättgjutjärn. T.ex. Ronneby Bruk har dessa.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
A
Kolstål verkar nice med för den som söker alternativ.

Ska erkännas dock jag kör på teflonpannor.

F Fideliox skrev:
Det är rätt inställning! Apati, uppgivenhet och inte bry sig. Det är så världen blir ett bättre ställe.

• Haha
Niclas Gustafsson och 2 till
  • Laddar…
F
B Bombus pratorum skrev:
Det är rätt inställning! Apati, uppgivenhet och inte bry sig. Det är så världen blir ett bättre ställe.
Jag har ett gjutjärn också som jag ärvde av min farmor. För att använda det krävs 200g smör ungefär. Alldeles för dyrt och inte bra för kärlen direkt och inte för miljön heller. Bränd mat ger ju också cancer.

Använder det ibland men absolut inte till allt.

B
Man vänjer sig vid tyngden av gjutjärn.

En rätt inbränd gjutjärnspanna kräver inte många droppar fett för att fungera bra (inget extra alls i en helt del maträtter), och de är inte så värst svåra att hålla rena / underhålla heller.

En gjutjärnspanna som sköts väl håller i generationer.

• Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
Min utmaning met gjutjärn är att jag måste vara snabb som attan med att göra rent och gömma undan. Både svärmor och hemfrid envisas med att ställa allt i blöt med massor av diskmedel så fort de får chansen.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Vi använder bara gjutjärn och kolstål med nuförtiden. Blev så jävla less på teflonpannorna som inte höll längre än nått år. De står fortfarande längst in i skåpet i reserv, men har inte sett dagens ljus på säkert 5 år.

Inte alls särskilt fett om man är noga med dels att bränna in den ibland och dels att hetta upp det fett man använder. Man får hålla sig till tåls lite längre än med en teflonpanna eftersom materialet tar längre tid att hettas upp.

jag är även en sån där hedning som diskar med diskmedel. Inga problem. Lite och gnugga snabbt. Så slipper man att fisken smakar tacos. :)

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Vi använder bara gjutjärn och kolstål med nuförtiden. Blev så jävla less på teflonpannorna som inte höll längre än nått år. De står fortfarande längst in i skåpet i reserv, men har inte sett dagens ljus på säkert 5 år.

Inte alls särskilt fett om man är noga med dels att bränna in den ibland och dels att hetta upp det fett man använder. Man får hålla sig till tåls lite längre än med en teflonpanna eftersom materialet tar längre tid att hettas upp.

jag är även en sån där hedning som diskar med diskmedel. Inga problem. Lite och gnugga snabbt. Så slipper man att fisken smakar tacos. :)
Samma här. Bara gjutjärn.

Kör enbart med teflon, i med lite smör eller sånt där "smör" och det blir kanon varje gång.

Sen diska med varmt vatten och yes, blir skinande rent och perfekt.

Hysterin med cancer och dylikt från teflon överlåter jag till folk med trendiga väskor.
Livet är förkort för att ta omaket med gjutjärn, kolstål och rostfria stekpannor.

Stekpanna använder jag bara till pannkakor och för att steka ägg. Så vi har en Jamie Oliver med ”non stick”-beläggning. Tror den är åtta år.
Kött, pyttipanna å sånnt steker jag i en gjutjärnsgryta.

Stekpannan är ett redskap jag inte använder mycket.

F Fideliox skrev:
Jag har ett gjutjärn också som jag ärvde av min farmor. För att använda det krävs 200g smör ungefär. Alldeles för dyrt och inte bra för kärlen direkt och inte för miljön heller. Bränd mat ger ju också cancer.

Använder det ibland men absolut inte till allt.
Lite överdrivet, men annars får du nog ingen uppmärksamhet. En tesked rapsolja brukar räcka för mig.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.