Byggahus.se

2018 - hur bygga nytt avlopp i fritidshuset på bästa sätt?

1. S
    Medlem · Stockholm · 229 inlägg

Superrobban

Medlem
    Jag har stugan på en ö och har inte något godkänt avlopp idag. Kommunen vill att jag löser detta före 2019.

Det är ju en djungel med olika system och regelverk.

Förutsättningarna är att det går inte att få slamtömning på denna ö.

Det verkar som att ett första val som måste göras är med eller utan toalett. Idag finns endast utedass, men det skulle vara bekvämt med en liten toa inomhus förstås.

Måste toa avfallet verkligen först blandas ut med dricksvatten, sedan transporteras 15 meter till en tank och där renas igen?

Finns det inga moderna väl fungerande toalettlösningar år 2018? Det jag läser om Mulltoa, separett, frystoa, förbränningstoa etc. så verkar ju alla ha problem med dem.

BDT-avloppet blir för två personer, vi brukar använda en diskbalja två dagar i veckan, kanske någon dusch och tvätta sig i handfatet. Om vi väljer att sparsamt använda biologiskt nedbrytbara disk och schampo så blir det ju kanske 250 liter per vecka ut i BDT-avloppet sommartid.

Borde inte naturen klara av det med någon enkel lösning?

Tomten ligger med hög skyddsklass, jag kan inte komma mer än 50 meter från sjön med någon infiltration.

2. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 221 inlägg
    Biorock och Aquatron, läs på om de lösningarna.

3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 774 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Annars är det nog enklast att du ber kommunen lägga fram en acceptabel lösning och sen se vad det innebär.

4. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 895 inlägg

ToRy

Medlem
    Kommunen får väl inte förorda den ena eller andra lösningen? (Har jag fått för mig, kan ha fel...) Annars finns det ju folk som jobbar med sådant här och kanske kan hjälpa dig med vilka alternativ du har. Själv ska jag träffa en kille idag som ska hjälpa mig med hela processen, från val av anläggning till grävning och så vidare. Liknande förhållanden om än inte på en ö.

För övrigt har jag haft en Villa Separett 9000 i drift i ungefär 6 år och jag har inga som helst problem med den. Så länge man inte har problem med själva hanteringen av det fasta avfallet någon gång eller två om året så är det en grymt smidig lösning. Det enda är väl möjligen att man egentligen inte får gräva ner skiten hursomhelst, men en liten toa på en ö... hur mycket kan det skada....?

5. S
    Medlem · Västernorrland · 6 774 inlägg

Stefan1972

Medlem
    nä de bör ju inte peka på en enskild lösning men ibland hamnar man ju i den sitsen att det är enklare att börja där så man vet var kommunen står för att godkänna nåt.
    Det kan ju rent av vara omöjligt att komma till en bra lösning som är godkänd och då är det ju enklare att de berättar vad som är möjligt om de nu tycker att man ska åtgärda nåt. Det är ju det här som är problemet med avlopp, de följer bara regler och menar på att alla ska ha godkända avlopp även om det så krävs det "omöjliga" Det är liksom husägarens problem hela tiden. Du får inte göra så, inte så men det går bra. Sen att det sista kostar 3.9 miljoner är inte deras sak.........

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Stockholm · 229 inlägg

Superrobban

Medlem
    Om det inte är toalettavlopp ska jag ju endast anmäla och redovisa mitt BTD avlopp, det är väl inte någon riktig tillståndsansökan?

7. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 355 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Du har rätt. Har du ingen vattentoalett så är det anmälan som gäller. I praktiken så är det ändå ganska nära ett tillstånd även om det inte formellt är det. Först kommer kommunen ställa en massa krav på vad din anmälan ska innehålla och dess format. Det kommer de att sköta via dialog. Där kommer de även meddela om de inte bedömer att din planerade anläggning duger. Sen kommer de att granska den och utfärda ett föreläggande om skyddsåtgärder. När du sedan bygger anläggningen så kommer de vilja ha in dokumentation. Slutligen så skickar de ut en bekräftelse att ärendet är avslutat. Och en räkning dyker upp där emellan också.

Jag har förbränningstoa på landet. Det funkar bra men visst kan de gå sönder (åska!).

Slamsavskiljare för BDT + markbädd (kanske sandtransport och schakt är knepigt till en ö?) är en enkel lösning. Funkar inte markbädd av praktiska skäl så är Biorock som nämns ovan en lösning för att ersätta den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.