10 242 läst · 69 svar
10k läst
69 svar
20 amp säkring på 5g2.5mm2 kabel
Sida 1 av 5
Jag ska köpa mig en ny kompressor som är 3fas och kräver 20 amp säkring. Jag ska köpa på mig lite grejer och dra kabel in till garaget typ 15 till 16m ungefär. Inkoppling får behörig elektriker göra. Kan jag köpa 5g2.5mm2 eller måste jag ha värre grejer. Det ska dras ifrån huvudsäkrings skåpet i huset. Försöker komma så billigt undan det går. Elektrikern får koppla tåtarna när jag har dragit kabeln.
Är det inte bättre att låta elektrikern dimensionera och montera kabeln? Inte säkert att elektrikern vill ansluta en kabel som du har monterat, dessutom är det ett behörighetskrävande moment men det vet du antagligen redan.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Tumregelmässigt så behöver du mer än 2,5mm2. Men det där kan en elektriker räkna på (jag är INTE elektriker). Det låter rätt osannolikt att din kompressor behöver 20A vid normal drift. Jag gissar att säkringsstorleken behövs för att klara startströmmen. OM då kompressorn är fast inkopplad, och har motorskydd, så tror jag (men jag veta absolut inte) att man kan ha kabel som egentligen är lite för klen i förhållande till säkringen.
Men så kommer även saker som utlösningskriteriet för säkringen in i bilden. Om kabeln är klen så kan kabeln begränsa strömmen vid en kortslutning, så att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt. Då blir kompressorn, och allt annat jordat strömförande vid ett isolationsfel ev. under flera sekunder, vilket är livsfarligt.
Det måste räknas på.
Men så kommer även saker som utlösningskriteriet för säkringen in i bilden. Om kabeln är klen så kan kabeln begränsa strömmen vid en kortslutning, så att säkringen inte löser ut tillräckligt snabbt. Då blir kompressorn, och allt annat jordat strömförande vid ett isolationsfel ev. under flera sekunder, vilket är livsfarligt.
Det måste räknas på.
Det är en kompressor som klarar 700l/min. För jag ska blästra bilar framöver. Sen måste väl jag som äger huset få bestämma hur kabeln ska gå och spika upp den. Jordfelsbrytare mm mm ska jag också ha för säkerhets skull. Vill bara underlätta för elektrikern så det går så snabbt som möjligt och så man har koll på kostnaden för det mesta ut av arbetet. Har en pdf fil på kompressorn här nu.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Tror dock du blir våldsamt missnöjd om du tror att du ska kunna blästra rejält med den där........700 minutliter låter kanske maffigt men en lite större blästerpistol tömmer tanken på nå sekunder.
Mitt råd är, kolla med elektriker först. Normalt minst 4mm2 till 20A. Det lär dock inte vara något problem med 2,5 vid utvändig förläggning men din elektriker kan ha en annan uppfattning. Att dra kabel kräver behörighet så det är per definition olagligt även om det är ditt hus.
Nu ska jag väl inte vrål blästra bilar på löpande band. Men lite delar och så när man håller på och grejar. Så du menar att en tank på 270L inte räcker för det.S Stefan1972 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Kompressorn är på 7.5 hk vilket innebär en driftsström i häraden 11 A.
Den är dock direktstartad varför de vill ha en 20 A säkring... Detta kräver en mätarsäkring i häraden 50 A .... Kanske bättre att välja en kompressor med YD-start eller annan mjukstart.
Det kan gå att använda 2.5 mm² om säkringen endast utgör kortslutningsskydd, men säkringen kan även utgöra överlastskydd om kabeln är utanpåliggande med normal kylning, speciellt om det är en dvärg.
För att kunna räkna/bedöma behövs uppgift om förimpedans, typ av säkring och förläggningssätt.
Du får fritt välja hur du förlägger kabeln, bara förläggningen uppfyller kraven på förläggning
Den är dock direktstartad varför de vill ha en 20 A säkring... Detta kräver en mätarsäkring i häraden 50 A .... Kanske bättre att välja en kompressor med YD-start eller annan mjukstart.
Det kan gå att använda 2.5 mm² om säkringen endast utgör kortslutningsskydd, men säkringen kan även utgöra överlastskydd om kabeln är utanpåliggande med normal kylning, speciellt om det är en dvärg.
För att kunna räkna/bedöma behövs uppgift om förimpedans, typ av säkring och förläggningssätt.
Du får fritt välja hur du förlägger kabeln, bara förläggningen uppfyller kraven på förläggning
Den kommer ligga utan på väggen men gå igenom två väggar för att komma in till garaget men allt inomhus.Bo.Siltberg skrev:
Kompressorn är på 7.5 hk vilket innebär en driftsström i häraden 11 A.
Du får fritt välja hur du förlägger kabeln, bara förläggningen uppfyller kraven på förläggning![]()
Tror den kompressorn skulle funka bra med 2,5mm2 kabel och C16A säkring. Och 700 minutliter räcker bra för att blästra med en vanlig blästerpistol. Man kan ju inte köra kontinuerligt, men för att blästra lite rostiga skärmkanter och liknande räcker det länge.
Men det står ju att den ska 20A säkring. Men å andra sidan så går ju proppen fortare om den är på 16A. Får höra vad elektrikern säger om det här.Kalle B skrev: