Byggahus.se

2 st EK 1.5 ut från Hager dvärgbrytare med hissklämma?

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

b_hasse

Medlem
    Enligt lite Googlande ser jag att det bör vara tillåtet, men det verkar lätt att misslyckas.

Min första tanke var att sätta dem så långt från varandra att hissklämman kunde "vicka" så att båda klämdes fast ordentligt. Det funkade inte! Den ena fastnade och den andra var lös. Efter att noga ha studerat hissklämman ser jag att det är mitten som främst är tänkt att vara kontaktyta. Med båda ledarna samlade i mitten gick det att dra åt så att båda verkar sitta, men det kanske är bättre att sätta en Wago 221 eller 222 intill dvärgbrytaren?

Jag har på andra ställen 2 st RK 6 på samma hissklämma, och det verkar i stort sett omöjligt att misslyckas.

Förmodligen byter jag ut dvärgbrytaren mot en med Quick Connect. Då bör det bli "perfekt".

• Laddar…
  2. U
    Medlem · Skåne · 2 385 inlägg

Uffe A

Medlem
    Det är tillåtet att koppla in 2 ledare av samma typ och area under en och samma klämma i en dvärgbrytare.
    Det är så man gör för att bygga mellan normapparater.
    Det är även tillåtet att ha två utgående ledare från en dvärgbrytare men det är olämpligt

3. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Ofta är det lite tjockare ledare på matande sida t.ex. RK 6.

4. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 951 inlägg

tommib

Bergsfogde
    RK är också lättare att lägga dubbelt under en hissklämma, det formar sig lite mer efter omständigheterna.

För övrigt undrar jag vad som är olämpligt med att lägga dubbla utgående på en dvärgbrytare? Man ska inte ha centralen som kopplingsutrymme men ibland är det enda stället man kan koppla på. För att kapa tråden lite så kan jag beskriva min koppling där jag för tre grupper (de som går till ytterväggar) har dubbla ledare ut på dvärgarna. Den ena går obruten ut till huset, den andra passerar ett relä och byter då också färg till orange innan den går ut i samma rör. Detta för att kunna centralstyra fönsterbelysning.

Om man inte får koppla på det sättet, hur löser man då styrning av multipla grupper via astrour?

• Laddar…
  5. E
    Medlem · jämtland · 20 828 inlägg

elmont

Medlem
    I stället för att lägga dubbelt (om man inte har automater med dubbla utgångar) kan man ju sätta en typ Wago så då slipper man risken för en glappande anslutning, som väl är största faran med dubbla utgående ledningar.

• Laddar…
  6. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Jag brukar för överskådligheten gå med en kopplingstråd (fk) till kontaktor/relä och därefter splitta till fast och styrd fas ut i anläggningen. Men då är jag skolad enligt gamla föreskrifter då en central inte var kopplingsutrymme;)
    Med normcentralens intåg har det förändrats.
    Försöker ändå upprätthålla någon form av tydlighet.

7. tommib

tommib

Bergsfogde
    Nej, men det blir ju lik förbaskat en kopplingspunkt men nu vid reläet. I mitt fall skulle det vara en sämre kopplingspunkt eftersom jag har hager QC med dubbla anslutningar men eltako reläer med små hissklämmor.

För tydlighetens skull är mina utgående ledare märkta med partex, så det ska mycket till att man ska missa vart tåten tar vägen...

• Laddar…
  8. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Partex är tydligt och bra

9. Mikael_L
    Medlem · 42 169 inlägg
    Egentligen mest en intressant motsägelse.
    En central man inte kopplar i blir ju rätt värdelös ...

10. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

b_hasse

Medlem
    Jag har nu testat 2 st EK 1.5 i hissklämmor av några olika fabrikat. Om man bara drar åt så som förmodligen skulle vara helt OK för en ensam EK 1.5 så är sannolikheten mycket stor att den ena sitter bra och den andra sitter dåligt. Man måste ta i ordentligt så att den som sitter "bäst" deformeras något.

Det som är speciellt med Hager-hissklämman är att den har "vingar" på sidorna. Om en av ledarna kläms fast av vingen kan den andra sitta lös även om man tar i ordentligt.
    En "multi9" enhet har en svagt V-formad underdel i hissklämman, där kan man få samma problem som med Hagers "vingar".

Det verkar helt klart som 2 st EK i en hissklämma är riskabelt. En "Quick connect" dvärg eller
    en extern Wago rekommenderas! Jag har bara testat EK 1.5, det är möjligt att risken är mindre i grövre dimensioner.

2 st RK 6 i hissklämmorna verkar däremot "idiotsäkert". Kardelerna från de båda ledarna "flyter ut" till en enda homogen massa.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den eviga frågan . koppla eller inte koppla i central ( normcentral ) det går utmärkt att sätta in
    lösa plintar i lådan , och vips har man det i mitt tycke ett legalt sätt och inte en massa wago eller annat där

12. tommib

tommib

Bergsfogde
    Jag fortsätter med trådkapningen och frågar då: Wago i DIN-hållare? Jämfört med lös plint. Som ett sätt att gå ut med individuella styrledare till tre reläer från en utgång på astrouret. Även dessa är märkta med partex.

13. Mikael_L
    Medlem · 42 169 inlägg
    Det är ju lite dit jag vill komma.

Innan vi ens kan diskutera om det är bra eller inte att "koppla i centralen" så måste begreppet "koppla i centralen" få en tydlig definition.

Annars är det meningslöst att diskutera, då alla menar olika saker, med samma namn.

14. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Hela resonemanget från förr har ju som sagt tappat betydelsen när normkapslingar med tillhörande komponenter kommit in. Och b_hasses försök med dubbla lika typ/area ledare ut från en dvärgbrytare är ju kanske inte koppling ens i gamla synsättet där grunderna till att det nämndes då kom vid anslutning mot en ren skruvskalle.

Svårt att tänka mig någon dvärg där man inte skulle kunna på ett bra sätt ansluta just två lika ledare så länge inte summan i area överstiger klämmans märkdata. De flesta är även i formell mening angett som avsedda för det.

• Laddar…
  15. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 018 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Skala upp båda EK-tåtarna lite länge, 30-40 mm, tvinna med plattång, kapa till 20 mm, vik dubbelt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.