Hejsan!
Försöker tillfredsställa frugans önskemål på alldeles för mycket altan (med tanke på att det är första jag bygger)...Annars kan man ju tydligen inte ha för stort =)

Den korta frågan är: Är det bättre att köra 2st skarvar över plint eller 1 skarv mellan plint (per rad för skruvreglarna?

4st bärlinor (45x195), 3m spännvidd. Plintar 1,4-1,8m. Skruvreglarna blir 9 meter som längst, Sen kommer dom bli kortare på en del av altanen. Så köra 3st 3m eller 2st 4,5m?

Eller tänker jag bara snålt med plintarna? Ska jag dundra in en rad till direkt istället?

Grovskiss nedan. Finns relativt mycket flexibilitet eftersom vi behöver bygga den stora ytan nu och sedan riva lite gammalt och få ihop helheten.

Tacksam för alla kloka svar och råd!

• Ritad skiss av altanprojekt med mått, plintar och bärlinor markerade, samt indikation på trappplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bärlinorna du menar att du ska skarva?
Skruvreglar skarvar man på bärlinan.

Hej och stort tack för svar!
Jo det var skruvreglarna jag funderade över om man skulle köra 2 skarvar och då över bärlina eller 1 skarv mellan bärlinorna (1/4-1/3 av facket).

Bestämde mig för att lägga in en till plintrad till och gå ner lite i storlek på skruvreglarna (45x145) men landade i en skarv med brädor på varje sida om skarven, skruv och lim. Så kan jag lägga den skarven på olika platser varannan längd för skruvreglarna.

Men när du frågar om det var bärlina eller skruvregel to är min tolkning att bärlina inte ska skarvas över plint, eller? Där har man ju läst både att det räcker med 20mm för kortsidan att vila på och det var min tanke nu iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.