2-pol, Kron, Trapp, D-Trapp eller Kors, välja rätt typ?

74k läst  32 svar

1. M
    Medlem Nivå 10
    Ojdå vilken aktivitet det blev :) kollade nu när jag kom hem och elektrikern har iaf dragit en separat slang med det rödsvarta 12v kablaget mellan takdosan och strömbrytarens dosa, men väl i dosorna så finns det ju både 12v och 230v kablar i närheten av varandra så att säga...

Är en stor elfirma med gott rykte på orten och de har alltid i mitt tycke varit både proffsiga och prisvärda. Verkar dock vara lite av en gråzon i detta fall, eller? Är väl numera ganska vanligt med denna typen av belysning i fönster och för dekoration.

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag skulle säga att det blivit en marknad med många fällor i och all ny elmateriel som ställer krav som folk inte är vana vid, i kombination med explosionsartad ökning av downlightinstallationer och smarta installationer vilket ofta innebär SELV-system. Så det är mycket möjligt att de har missat att isolationen i en strömbrytare inte är tillräcklig för att man ska få blanda SELV med andra system. En dubbeltrapp är ju inte gjort för det.

Tyvärr är det också en typ av fel som mycket sällan, om någonsin, kommer att märkas - det kommer att fungera till synes felfritt, men man har brutit mot den allra heligaste grundregeln om de två skyddsbarriärerna - otillräcklig isolation.

3. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Ja som Bo skrivit flera gånger nu verkar tex de olika typerna Jolly falla från om man vill göra en regelrätt invändningsfri installation med dem och under de vanligaste montagesätten i en installation. Att alla där verkar ha ingången för knapp/pot refererad och lagd hop med utrymme för utgången till LED under SELV, det ger ju många möjligheter till felgrepp.

Nu får man hoppas att det för det mesta blir brister på det formella planet men ändå som sagt riktigt dåligt med denna uppsjö produkter, puckar etc som har diverse brister och som kanske installeras utan att man tänker så mycket kring det. Just en utgång SELV för så allmänt bruk som LED och där man lätt kan få för sig att allt är kravlöst och ofarligt vill åtminstone jag kunna lita rejält på.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: