Byggahus.se

2 olika fabrikat av färg?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan, sitter i en lite speciell sits så jag hade tänkt att kolla med er vad som gäller.

1. Har byggt ett parhus och det är snart dags att måla den obehandlade fasaden. Vi hade tänkt vänta till slutet utav Maj innan vi börjar måla. Om vi gör det så kommer vi ha möjlighet att ta del utav Folksams färgtest.

Grannen som äger andra delen utav huset vill dock börja måla så fort han bara kan, alltså när fasaden torkat tillräckligt.

Vi båda kommer använda oss utav akrylat färg, grannen har valt att köpa färg ifrån Nordsjö (One super tech) & vi är intresserade utav testet samt Alcro bestå, eftersom att vi kan få bättre pris.

Så nu till min fråga, går det att använda 2 olika fabrikat fast med samma kulör? Eller kommer dom att skilja sig åt? Vad skulle ni rekommendera?

2. Kulören vi fått från Nordsjö är för mig okänt vilket format dom använder, går det att omvandla till formatet Alcro använder? På färgburkens lapp står det:

Tistel
      BM 10 L 2014-06-11
      wR1 33 wW1 143
      wY1 81 wZ1 407

3. Har även en fråga när det gäller oljning utav fasaden, bör man olja hela fasaden eller räcker det med att man oljar ändträt, sprickor, spikhål mm?

Tack på förhand!

Redigerat 21 apr 2015 23:07
  2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Olja ändträ, spikhål och andra skador.
    Grunda med en alkyd.
    Sedan kan ni måla akrylat.

Garanterat att det blir nyansskillnader med olika fabrikat

Protte