Byggahus.se

2 jordkabel i samma skyddsrör

1. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    En teoretisk fråga då det inte är aktuellt nu.

Har dragit ny el till två stugor i serie (den ena efter den andra), N1XV-R 5G6

En tredje stuga skall till, och har en 2,5mm2 matning i mark. Men om den inte skulle räcka, är det då möjligt att dra ny matning via samma skyddsrör som dom första två stugorna?

Lite konstig fråga kanske men jag har 5G6 kabel och skyddsröret är nu i dagen där nya stugan skall stå så jag kan få till en loop upp dit och vidare

2. J
    Medlem · Nivå 15
    Vad ska finnas i stugorna 5X6 går att ladda med 25 amp och alla stugor kan gå på en sådan, kopplas då paralellt, med en central i varje stuga annars går det att ha 2 st i samma rör om det finns plats

3. U
    Medlem · Nivå 10
    Det är möjligt med hänsyn till plats.
    Troligen också med tanke på utlösningsvillkoret, men det beror på nätvärdena.
    Det bör göras beräkning där antal kablar i röret är medräknade
    Har du tillgång till nätägarens värden (ring till nätägaren så får du dessa) och El-vis så är det en lätt sak att göra detta

4. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Det är en bastu med 10,5kw aggregat, sen två stugor med radiatorer, kök och vv-beredare.

Blev lurad av elektrikern som trodde 2,5mm2 kabeln var grövre, så fick när det upptäcktes planera om. Så nu funderar jag på att om det visar sig att 2,5 kabeln är för klen, vad är mina alternativ.

Gräva ned en grövre kabel
    Nyttja nylagda skyddsröret för en ytterligare kabel (borde få plats utan problem)
    Byta till en grövre kabel till hus 1, sen vidare med befintlig kabel

Men som sagt, just nu finns en plan. Men vill ha koll på alternativ framöver om det blir problem.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om du bara får in en till 5g6 i röret så är det allra troligast OK.

Det är tillåtet att samförlägga flera kablar i samma rör.
    Vid dimensionering måste sammanlagrad värme tas hänsyn till, men med dessa två kablar i samma rör blir det inte värre än att tumregeln (25A) är något problem, då marken kyler kablar så man har högt strömvärde (i tabeller alltså, men även i praktiken).

Sen måste all annan dimensionering göras på vanligt vis, dvs räkna på spänningsfall och tid för automatisk frånkoppling, men där skiljer det inget pga av att flera kablar delar rör.

Så den springande punkten lär endast vara ifall du lyckas trycka in en kabel till, är röret klämt eller har olyckliga böjar kan det bli svårigheter.

6. Music Man
    Medlem Nivå 10
    Skiter faktisk i de tramsiga reglerna.
    Skall fästas i övre delen av l-stöden och kommer att sätta dem med klämmor.
    Eklk 50m kommer bli så bra
    De kommer inte ligga löst i mark utan de kommer att fästas på l-stöd

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 23
    Nu är du väl lite fel ute :D du får hålla reda på trådarna om det ska bli nått vettigt.