Hej,

Jag har 2 frågor som jag önskar svar på.

Sitter på ett jordvärmesystem och jag har upptäckt att kollektorslangen tappar i tryck. Hade hemma en kille i förra veckan och fyllde på men det har gått ner ifrån 1bar till 0,7bar. Min första tanke var att det skulle kunna vara en läcka men jag har börjat fundera på om det inte är en ventil som har gått sönder.

När vi fyllde på systemet så ritade jag samtidigt ett litet streck på det genomskinliga expansionskärlet och nu när jag ser att det har tappat i tryck så har också nivån med vatten stigit.. Kan det vara så att det är en ventil där som släpper ut luft?

//

Jag har även ett element här i huset som bara blir varmt i den övre delen utav elementet. jag har testat att ta loss termostaten och röra lite på den pinnen där men inget som hjälpt. Blir det till att plocka loss och spola rent? Eller någon som har ngt annat förslag?

Mvh John

Luft i kollektorslingan?

Du behöver i princip inte ha så högt tryck i brineslingan. Den ligger förmodligen på 1 meters djup i f.h.t värmepumpen och ett "öppet" expansionskärl är fullt tillräckligt. För att sen undvika luftfickor som bubblar upp kan man sätta en plugg i toppen.

Hur länge har slingan använts? Om den är väl avluftad och du ändå märker att vätskenivån i expansionstanken sjunker - ja då har du förmodligen en läcka.

Elementet: den "pinne" som du pillat på är inte själva ventilkäglan utan du får plocka bort packboxen

läs mer här

http://www.byggahus.se/forum/varme-...diator-termostaterna-aga-std.html#post1907402

Redigerat:
Systemet är sedan 2004 så det borde väl vara avluftat.

Trycket i slingan sjunker och nivån i expansionskärlet ökar.

John Sandersson skrev:
Trycket i slingan sjunker och nivån i expansionskärlet ökar.
Det verkar lite motsägelsefullt.

Hur mycket sjunker trycket och hur snabbt?

Hur mycket ökar nivån i expansionstanken? Att det blir lite nivå skillnad i tanken när pumpen startar är normalt och skall återgå till utgångsläget när pumpen stannar om systemet är tätt.

Bilder på expansionstank och manometer?

Om det är små förändringar kan det det bero på temp.skillnader nu när tempen på brinen vintertid sjunker, men då borde du inte ha en volymökning i expansionstanken utan snarare en volymminskning??? :confused:

Har själv haft samma problem på min solvärmeanläggning. Felet var precis som ts är inne på i första inlägget, ventilen på expkärlet. Lite såpvatten borde kunna bekräfta eller dementera den tesen.

Mattiaz skrev:
Har själv haft samma problem på min solvärmeanläggning. Felet var precis som ts är inne på i första inlägget, ventilen på expkärlet. Lite såpvatten borde kunna bekräfta eller dementera den tesen.
Ja, men det är en väsentlig skillnad på en solvärmeanläggning och en jordvärmeslinga nämligen höjdskillnaden.
En solvärmeanläggning är i allt väsentligt likt ett vattenradiatorsystem där du måste ha ett övertryck för att hålla vattenpelaren.
I en ytjordvärmeanläggning har du inte samma höjdskillnad och därmed ett väldigt lågt behov av tryck (i princip handlar det väl om 1-1,5 m vätskepelare motsvarande 0,1-0,15 bars tryck).
Och då ligger jordvärmeslingan under VP
Behovet av ett slutet expansionskärl med förtryck är starkt begränsat för att inte säga onödigt.
En "öppen" genomskinlig expansionskärl där man lätt kan se vätskenivån är fullt tillräckligt.

Redigerat:
Jag är medveten om att systemtrycken skiljer sig åt, dock mer pga temperaturskillnaden än tryckhöjden. Men det jag menade är att med TS beskrivning kan det mycket väl vara så som TS säger, att det är en ventil som läcker ut luften vilket gör att trycket sjunker och nivån i kärlet stiger.

Första bilden säger inte så mycket mer än trycket, fyllde som sagt upp systemet ifrån ca 0,3 bar till 1,0 bar den 4/2 dvs dagen efter datum markeringen på exp.kärlet. Vid dagens datum ser ni vattennivån på kärlet, dvs ett par cm högre än tidigare..
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla utifall det finns ett litet pysläckage på säkerhetsventilen eller mässingsbussningen. Annars om det inte händer ngt mer skulle jag nog inte bry mig.

• Gilla
John Sandersson
  • Laddar…
Om expansionstanken (plasttanken) sitter högre än brinepumpen behöver du inte bry dig om trycket utan bevaka att du har vätska i tanken.
Om nivån åker lite upp och ner är OK så länge nivån är synlig i tanken.

• Gilla
John Sandersson
  • Laddar…
Yes kolla ventilen blir nästa grej..

Ok, och om trycket fortsätter att falla?

Inget man pillar med varje dag så man blir ju lite nojjig när det inte är som det brukar. :confused:

John Sandersson skrev:
Ok, och om trycket fortsätter att falla?
Read my lips: Trycket är inte viktigt, vätskenivån i tanken är viktigt :)

Lite oklart på bilden var avbildad manometer egentligen sitter monterad i förhållande till plattanken.:confused:

roland53 skrev:
Read my lips: Trycket är inte viktigt, vätskenivån i tanken är viktigt :)

Lite oklart på bilden var avbildad manometer egentligen sitter monterad i förhållande till plattanken.:confused:
Jävligt uppfattat! ;)

Den sitter ca 80 cm lägre ner..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.