574 läst · 5 svar
574 läst
5 svar
2 eller 3-glas i glasdörr?
Hej!
Vi ska riva ut köksfönster och istället sätta in en dubbeldörr i glas (ut i trädgården på husets baksida).
Jag är osäker på om det räcker med tvåglas, eller om vi ska satsa på treglas. Vi bor i Skåne, så vintrarna blir ju inte så kalla, men däremot blåsiga.
Vi tänker att vi under vintern ska ha isolerande gardin för dörren.
Någon som har lite input att ge? 😊
Vi ska riva ut köksfönster och istället sätta in en dubbeldörr i glas (ut i trädgården på husets baksida).
Jag är osäker på om det räcker med tvåglas, eller om vi ska satsa på treglas. Vi bor i Skåne, så vintrarna blir ju inte så kalla, men däremot blåsiga.
Vi tänker att vi under vintern ska ha isolerande gardin för dörren.
Någon som har lite input att ge? 😊
Det kan vara med 2-glaskassett och t.ex. argon+energiglas, kolla hela specifikationen för dörren vad den har för U-värde.
Har renoverat fönster och använder sådana tvåglaskassetter men då enbart för att spara vikt i gamla bågar. De har idag k-värden med nästan hälften som gamla 3-glaskassetter.
Men finns det ingen speciell anledning om man köper en ny dörr så utgå från hela dörrens U-värde och när jag bytt till helt nya så har det blivit 3-glas.
Har renoverat fönster och använder sådana tvåglaskassetter men då enbart för att spara vikt i gamla bågar. De har idag k-värden med nästan hälften som gamla 3-glaskassetter.
Men finns det ingen speciell anledning om man köper en ny dörr så utgå från hela dörrens U-värde och när jag bytt till helt nya så har det blivit 3-glas.
Redigerat:
Tack för svar AndersS - jag tar med mig detta! 👍A AndersS skrev:Det kan vara med 2-glaskassett och t.ex. argon+energiglas, kolla hela specifikationen för dörren vad den har för U-värde.
Klicka här för att svara