Byggahus.se

2 års garanti vs slutbesiktning

1. N
    Medlem · 229 inlägg

navgha

Medlem
    Vi har nu bott i huset i snart 8 månader och har fortfarande inte fått huset slutbesiktigat. Generalentreprenören har svårt att få dit rörmockaren mfl dit för att göra klart det sista (vid två tillfällen har Garbo besiktningsmannen varit här utan att godkänna). Jag har efter mycket tjat lyckats lägga om lånet till vanlig bolån och håller dessutom inne på ca 200,000 fördelat mellan husföretaget och entreprenaden.

Då det inte verkar bli någon slutbesiktning innan sommaren undrar jag nu följande:

A) kan jag i praktiken samt rent juridiskt kräva två års garanti från slutbesiktningen? Gäller detta även vitvaror?

b) jag har ett antal sprickor och sättningar i huset, vilket byggaren lovat att måla över efter sommaren så det då har gått ett år. Kan jag be honom återkomma om två år och fixa sprickor och andra småfel igen?

det känns som varje dag som går är "vinst" för mig med tanke på föräntning på pengarna samt förlängt garanti, men finns det några nackdelar som jag inte tänker på?

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: 2 års garanti vs slutbesiktning

Varför i hela världen flytta in före slutbesiktningen???????

OM du inte flyttat in så hade du fått förseningsvite till godkänd slutbesiktning, som det är nu så finns det inget vite som tickar och således inget som motiverar entreprenören att se till att avsluta. Att inte besiktningsmannen godkänner entreprenaden är allavrlig och det skall vara ganska många eller allvarliga fel för att det inte skall bli godkänt. Att bo i ett hus fullt av hantverkare som skall springa fram och tillbvaka är ju ingen hit.

Eftersom jag inte vet hur dina avlat är formulerade så kan det vara annat som gäller, men normalt sett så gäller 2 års garanti från och med godkänd slutbesiktning.
    Spara "tillfixandet" med målningsarbetena till garantibesiktningen eftersom huset kommer at fortsätta att röra på sig.

3. N
    Medlem · 229 inlägg

navgha

Medlem

tack för ditt snabba svar Volvo,

jodå, vi har en vites kausal. 1% av kontraktets summa per vecka, dvs 12000kr per vecka. efter 10 veckor tyckte jag att det började bli löjligt så vi flyttade in, huset var ändå i så pass bra skick så det var möjligt. I kontraktet står det att "om beställaren före entreprenadens färdigställande tagit entreprenaden eller del därav i bruk, skall vitet jämkas i skälig mån". jag tror att vitet kan ticka på med iallafall ett par tusen per vecka som jag har fram till nyligen haft som extra avgifter pga förhöjd ränta (kreditiv jmfrt med bolån) etc.

Visst problemen har varit många och allvariga och sakta men säkert har en efter en bockats av. Dock kvarstår min fråga om garanti. Kommer elektrolux att ta hänsyn till detta eller går de på sin leveransdag? Blir det tjafs med husleverantören om detta ifall t.ex tvättmaskinen skulle paja ett år efter slutbeskitning, men två år efter inflyttning?

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 216 inlägg

hempularen

Moderator

Elektrolux lär inte bry sig om när det är slutbesiktigat. Däremot så har du kanske ett case mot huslev. Fast han lär ju hävda att ev. fel har uppkommit genom normalt slitage från ert boende före "leverans".

Så jag tror att när det gäller garanti som normalt täcks av annan än huslev. så kommer ni att få problem.

Om man har flyttat in så brukar vitesbeloppet bli väldigt svårt att få ut. Och åtgärderna på huset dra ofta ut på tiden, både därfrö att byggarens incitament minskar, men även för att det rent praktiskt ofta blir svårare för byggarna att få tillgång till huset (Ytterligare ett argument som ofta tas till för att jämka vitet, det är ditt eget fel att det blivit försenat).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.