Byggahus.se

2 års besiktning. Hjälp!

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Är ny här så ber om ursäkt om jag postat i fel del av forumet.

Köpte ett hus för ca 7 månader sedan. Jag är andra ägaren. Huset är byggt 2014 och är nu snart 2 år. Tog kontakt med Gar-Bo ang 2 års besiktning och dom säger att försäkringen måste skrivas över från tidigare ägarna samt entreprenören (Myresjöhus).
    Tidigare ägarna är helt ok med det givetvis, men entreprenören duckar och säger att det tyvärr inte kan godkänna detta.
    Det finns ju en del små fel, sättningar etc som jag hade hoppats på att entreprenören ska åtgärda.
    Har aldrig ägt hus tidigare och undrar vem som bär ansvar för detta.

2. Bart
    Medlem · Nivå 9
    Kontraktsparten, d v s kunden som beställde slutbesiktningen är den som kan kalla till tvåårsbesiktning. Om MH inte går med på att skriva över kontraktet på dig så är det så. Du borde kunna be förre ägaren kalla till besiktning, om ni har så bra kontakt vill säga. Osäker på detta dock.

Tänk efter före bara. En besiktning kan kosta mycket, ca 5 000 kr - 7 000 kr. Vad är kostnaden för att åtgärda de fel du ser? Antagligen mindre. Om en besiktning inte hittar så pass stora fel som uppstått efter slutbesiktningen att det innebär stora kostnader att åtgärda är det sällan värt pengarna. Byggfelsförsäkring och annat gäller oavsett om ni haft tvåårsbesiktning.