7 335 läst · 12 svar
7k läst
12 svar
2 år gammalt plasttak på oisolerat uterum tar in vatten - vad göra?
2017 hade vi en takfirma här som bytte tak på huset. I samband med detta bytte de även plasttaket på uterummet från 1970-talet och satte upp hängrännor. Ena hängrännan har rasat ner (snö tryckte den lös i vintras och vinden har fått den att släppa helt och hållet. När vi tänkte sätta upp den igen ser vi att nedre delen av plasten är blöt/vattenfylld och har någon form av algpåväxt längst ner. (Det här har man alltså inte kunnat se från marken innan hängrännan ramlade bort)
Vi kommer kontakta takfiman på måndag men jag tar gärna råd från forumet också.
Det sitter som en plastlist längst ner på plasttakskivorna, den har släppt på flera ställen och nu är där fullt med vatten och alger (?). Ska den listen sitta där? Om den ska sitta där borde den väl vara helt tät mot skivan så vatten inte kommer in/stannar kvar?
Vad är rimligt att begära att takfirman gör så det blir en bra lösning för framtiden?
Vi kommer kontakta takfiman på måndag men jag tar gärna råd från forumet också.
Det sitter som en plastlist längst ner på plasttakskivorna, den har släppt på flera ställen och nu är där fullt med vatten och alger (?). Ska den listen sitta där? Om den ska sitta där borde den väl vara helt tät mot skivan så vatten inte kommer in/stannar kvar?
Vad är rimligt att begära att takfirman gör så det blir en bra lösning för framtiden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det brukar samlas skit där med tiden. På vårt tak av liknande modell (GOP har vi) så satte vi ett nät framför och i bakkant för att inte något stort ska kunna ta sig in i "kanalerna", men det rinner väldigt mycket vatten på taket och det är inte rent så det blir nog sådär med tiden tyvärr.
Vårt är inte heller rent i nederkant. Vi har en metalllist framför också som skyddar en del, men vatten åker genom denna metalllist och inuti blir det givetvis skitigt.
Ser ut som kondensvatten i kanalerna. Kan säkert bli så när varmt möter kallt (varmare i uterummet än utanför)
Vårt är inte heller rent i nederkant. Vi har en metalllist framför också som skyddar en del, men vatten åker genom denna metalllist och inuti blir det givetvis skitigt.
Ser ut som kondensvatten i kanalerna. Kan säkert bli så när varmt möter kallt (varmare i uterummet än utanför)
Det borde ju inte vara supersvårt för en takfirma att läsa monteringsanvisningen för plasttak. Allt står ju klart och tydligt där.Peter2400 skrev:
TS tak verkar ju vara väldigt smutsigt mot vad det borde vara, även om det narurligt blir "lite" smutsigt där inne. Vårt tak är lite smutsigt längst fram men inget jämfört med TS tak.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Ingen aning vad det beror på men som husägare lär man nog inse att man även lär ställa sig på en stege ibland och inspektera vitala delar och kanske vidta åtgärder ibland. Hus är ingenting statiskt som bara står där opåverkat.
Jag håller med, det är dessutom så mycket vatten som har blivit stående, så det har blivit någon form av algväxt inuti kanalerna.E eddiw skrev:Det borde ju inte vara supersvårt för en takfirma att läsa monteringsanvisningen för plasttak. Allt står ju klart och tydligt där.
TS tak verkar ju vara väldigt smutsigt mot vad det borde vara, även om det narurligt blir "lite" smutsigt där inne. Vårt tak är lite smutsigt längst fram men inget jämfört med TS tak.
Jag har mailat fotona till takfirman, har inte hört något än så jag ska ringa dem
Jag håller absolut med, men ett plasttak som bara har suttit två år och ser ut såhär känns som en rejäl överraskning. Men jag håller med om att det är mitt/vårt ansvar. Däremot är jag mest intresserad av dels hur kanalplast ser ut hos andra efter ett par år, dels hur man ska åtgärda och vad jag kan kräva av takfirman.S Stefan1972 skrev:
Jag känner mig ju ändå rätt säker på att det här är inte ok, och att vi får ta en diskussion med fiman men det är alltid värdefullt att få andras åsikter från forumet.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast även förhållandena från plats till plats kanske skiljer? Mycket träd? Nåt annat? Även vindskivor och fogar på huset ser ju ut att vara "angripet" av något på sina ställen?LinneaH skrev:Jag håller absolut med, men ett plasttak som bara har suttit två år och ser ut såhär känns som en rejäl överraskning. Men jag håller med om att det är mitt/vårt ansvar. Däremot är jag mest intresserad av dels hur kanalplast ser ut hos andra efter ett par år, dels hur man ska åtgärda och vad jag kan kräva av takfirman.
Jag känner mig ju ändå rätt säker på att det här är inte ok, och att vi får ta en diskussion med fiman men det är alltid värdefullt att få andras åsikter från forumet.
Vindskivor och trä är gammalt och ska absolut tvättas och målas om men det kommer vi att göra själva.S Stefan1972 skrev:
Inga träd i närheten. Jag skulle säg att det är rätt så skyddat läge, villaträdgård i Stockholm. Uterummet i sig byggt på 70-talet. Jag funderar på om det är mer utsatt eftersom det är lägre än hustaket men då borde ju delen närmast huset se värst ut?
Det enda jag kan tänka mig är att på något sätt har det kommit in vatten längst ner/plastlisten längst ner har släppt lite, den kanske har tryckts loss mer om vattnet frusit och sen har det ökat på. Men den plastlisten bör ju vara tät från början?
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast skiten måste rimligen komma ifrån nånting. Det ser inte ut sådär av bara vatten som rinner..........Eller hängde taket ner i rännorna som var fulla med skit?
Det blir liksom inte sådär av bara vatten.
Det blir liksom inte sådär av bara vatten.
Hur långt ned i hängrännan går plasttaket?
Och hur högt har rännan suttit?
Har hängrännan varit vattenfylld på grund av stopp och plasttaket går ned i rännan så kan det vara förklaringen till varför du har fått in vatten i kanalerna.
Hängränna ska sitta under takets utfall just för att is och snö inte ska slita loss hängrännan vilket det tydligen gjort.
Och hur högt har rännan suttit?
Har hängrännan varit vattenfylld på grund av stopp och plasttaket går ned i rännan så kan det vara förklaringen till varför du har fått in vatten i kanalerna.
Hängränna ska sitta under takets utfall just för att is och snö inte ska slita loss hängrännan vilket det tydligen gjort.
Liknande trådar
-
Mögelprickar - 2år gammalt golv
Golv -
Hur öppnar jag panelen till termostat? Gammalt ElectroHelios KF 236-3
Vitvaror -
Vad kostar det att kakla om en vägg på 1,5x2,4 m? Inklusive rivning av gammalt kakel.
Badrum -
2k-färg på gammalt betonggolv - förarbete/tvätt?
Golv -
Råd vid försäljning avseende 20 år gammalt badrum
Köpa & Sälja hus