Halloj!

Behöver lite hjälp med tänkandet kring vår nya glipa som uppstått i köket. Jag bytte ut den gamla bänkskivan igår mot en ny. Jag visste att den skulle vara tunnare än den gamla men insåg inte att det skulle bli en 1cm glipa mellan kaklet och nya bänkskivan. Hur ska jag täcka glipan? Jag tänkte om jag skulle försöka fylla i den med något material först (som tillåter rörelse) och sen försöka foga med silikonfog. Vet dock inte om det går?

Tacksam för hjälp!

• Trätexturerad yta och vägg; silikonfogning synlig vid golv och väggskarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
B Beccurt skrev:
Halloj!

Behöver lite hjälp med tänkandet kring vår nya glipa som uppstått i köket. Jag bytte ut den gamla bänkskivan igår mot en ny. Jag visste att den skulle vara tunnare än den gamla men insåg inte att det skulle bli en 1cm glipa mellan kaklet och nya bänkskivan. Hur ska jag täcka glipan? Jag tänkte om jag skulle försöka fylla i den med något material först (som tillåter rörelse) och sen försöka foga med silikonfog. Vet dock inte om det går?

Tacksam för hjälp!
Någon smyglist i ek kanske..
Har du möjlighet att höja upp bänkskivan med justerbara fötter på skåpen kan också vara en idé…

• Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
B Beccurt skrev:
Halloj!

Tacksam för hjälp!
Först silikon sedan trycker du dit en aluminiumlist i silikonet. Alternativt en lackad eklist.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hej
Du har fått förslaget att på något sätt höja bänken eller bara skivan.
Jag tycker du skruvar bort skivan igen och höjer upp den med lister, det kommer bli snyggast.
Men helt okej att limma dit en eklist eller vad som passar bäst.

Jag hade höjt skivan.

/W

• Gilla
Åbyfor och 2 till
  • Laddar…
Aluminiumlist i rätt stor, limmas/silikonas på plats

Aluminium avslutningsprofil, grå, 20x9x10mm, längd 1 meter, produktbild, femstjärnig recension, fråga och recensionsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R Rejäl skrev:
Någon smyglist i ek kanske..
Har du möjlighet att höja upp bänkskivan med justerbara fötter på skåpen kan också vara en idé…
Ja, har justerbara fötter under bänkskåpen så det skulle ju faktiskt kunna fungera. Ska kolla upp det, tack snälla!

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
B Beccurt skrev:
Ja, har justerbara fötter under bänkskåpen så det skulle ju faktiskt kunna fungera. Ska kolla upp det, tack snälla!
skåpen är ju skruvade väggen, avlopp och vatten blir för kort.......KAN bli rätt mycket jobb.

Jag skulle fylla med silikon och sedan ta en liggande list för att täcka glipan. Kanske i trä liknande det som redan sitter där.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
O
B Beccurt skrev:
Halloj!

Tacksam för hjälp!
Jag hade kört vanligt silicon. Fast kanske utfört det i 2-3 lager där jag fokuserat på det sista för att göra det snyggt.

Kan ha fel men en list känns som att det kan bli skitet bakom och runt den tyvärr!

O Ossian K Olsson skrev:
Jag hade kört vanligt silicon. Fast kanske utfört det i 2-3 lager där jag fokuserat på det sista för att göra det snyggt.

Kan ha fel men en list känns som att det kan bli skitet bakom och runt den tyvärr!
Åhhhhh vad snyggt det kan bli. INTE.......
/W

O
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Åhhhhh vad snyggt det kan bli. INTE.......
/W
Jag tror det blir betydligt diskretare än en list.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Du har fått förslaget att på något sätt höja bänken eller bara skivan.
Jag tycker du skruvar bort skivan igen och höjer upp den med lister, det kommer bli snyggast.
Men helt okej att limma dit en eklist eller vad som passar bäst.

Jag hade höjt skivan.

/W
Japp, höjt hade man gjort!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.