9 167 läst · 43 svar
9k läst
43 svar
1950-talshus totalförvandlat i modern industristil - före & efter
För skojs skull räknade jag på energiförlusten genom glaspartiet och det är inte så illa som jag först trodde.Marlen Eskilsson skrev:
När vi byggde till vårt gamla hus med självdrag så satte vi stora fönsterpartier i söderläge i tillbyggnaden. Energibalansberäkningen ger ju plus om man har fönstren åt söder.
Vi behövde ha argongas i fönstren för att nå upp till gränsen.
Men sedan blir det bitvis olidligt varmt, trots att vi har markiser. Det får bli en luft-luftvärmepump som kan kyla ner på sommaren (och värma på vintern) för vår del.
Om glaset är 5+2,5mx4m och medel u-värde 1,5 "försvinner" ca 1kw värme ut när temperaturen är 0, och ca 1,6kw när temperaturen är -15.
Så det klarar man ju med marginal med en luft-luftvärmepump som du är inne på, och dessutom kan man kyla på sommaren.
M Maijckel skrev:För skojs skull räknade jag på energiförlusten genom glaspartiet och det är inte så illa som jag först trodde.
Om glaset är 5+2,5mx4m och medel u-värde 1,5 "försvinner" ca 1kw värme ut när temperaturen är 0, och ca 1,6kw när temperaturen är -15.
Så det klarar man ju med marginal med en luft-luftvärmepump som du är inne på, och dessutom kan man kyla på sommaren.
Nu har jag inte matten med mig men den som tillverkat glastaket bör skämmas. Att välja 2-glas i tak av alla ställen är en synd , speciellt när taklutningen är ca 45grader .. värmeförlusten där är markant mycket större än med 3-glas (som resten av huset verkar ha) ser ut att sitta DX-20 vilket dessutom är sämre än 16mm distansen.
Dåligt projekterat , men det blev säkert ett bra pris ..
Med vänlig hälsning, fremax
Riktigt fint hus
Ser du alltså på bilderna att det är tvåglas?fremax skrev:
Nu har jag inte matten med mig men den som tillverkat glastaket bör skämmas. Att välja 2-glas i tak av alla ställen är en synd , speciellt när taklutningen är ca 45grader .. värmeförlusten där är markant mycket större än med 3-glas (som resten av huset verkar ha) ser ut att sitta DX-20 vilket dessutom är sämre än 16mm distansen.
Dåligt projekterat , men det blev säkert ett bra pris ..
Med vänlig hälsning, fremax
Snyggt gjort, fast entrén var vel l blek i sammanhanget bara..
Medlem
· stockholm
· 46 inlägg
Mycket bra smak och utförande. Bra jobbat
Om man inte reagerar på det helt osannolika påståendet att fönster, oavsett väderstreck, skulle kunna ge plus i en energibalansräkning i Sverige, så visar väl detta exempel på att det just inte går att bygga glashus i Sverige som i teorin då skulle kunna bli plusenergihus. Eller är energibalansräkning och plusenergihus politiskt definierade i Orwellsk 1984-anda?Marlen Eskilsson skrev:
När vi byggde till vårt gamla hus med självdrag så satte vi stora fönsterpartier i söderläge i tillbyggnaden. Energibalansberäkningen ger ju plus om man har fönstren åt söder.
Vi behövde ha argongas i fönstren för att nå upp till gränsen.
Men sedan blir det bitvis olidligt varmt, trots att vi har markiser. Det får bli en luft-luftvärmepump som kan kyla ner på sommaren (och värma på vintern) för vår del.
Är förmodligen samma typ av verklighetsfrånvänd alternativ verklighet som duperat både Sveriges och Tysklands riksdag till att tro att baskraft kan ersättas med sol & vår, nej sol och vind ska det vara...
Sorry OT
Vad gäller fredagshuset så var mitt första intryck att det var ett stylat spekulationsbygge. Vilket kanske har förutsättningar att lyckas med tanke på var det ligger.
Ingen enda detalj är något som jag skulle vilja ha. Det är helt enkelt inte alls min typ av hus. Men, det ser ut att vara en väl genomförd ombyggnad. Uppskattar att det inte är så klumpigt och fult som många nybyggda hus med exempelvis extremt (onödigt) stora plåtdetaljer. På det sättet finns en viss nätthet i bygget som var rätt typisk för 50-talshus.
Vidare är det trevligt att se att alla träd runtom huset bevarats.
Förebilder är alltid värdefulla.
Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Alltså, jag menar fönster i söderläge jämfört med fönster i andra väderstreck. Det hade aldrig gått igenom om vi hade satt dem mot norr.
Riktigt häftigt bygge. Kul att se
bor ju själv i ett ombyggt 50-tals hus dessutom 
fattar inte riktig kritiken mot att det är mäklarbilder och inte speglar hur man vill bo. Jag skulle gärna bo exakt sådär. Ogillar när det är för mycket saker framplockade.
vi har 2 lite större takfönster monterade ungefär som här - vänsterläge (men inte i närheten av samma storlek). Vintern är inget problem, vi har kring 23 grader inomhus utan onormal förbrukning. Däremot blir det rejält varmt på sommaren. Då behövs kyla eller vädring…
fattar inte riktig kritiken mot att det är mäklarbilder och inte speglar hur man vill bo. Jag skulle gärna bo exakt sådär. Ogillar när det är för mycket saker framplockade.
vi har 2 lite större takfönster monterade ungefär som här - vänsterläge (men inte i närheten av samma storlek). Vintern är inget problem, vi har kring 23 grader inomhus utan onormal förbrukning. Däremot blir det rejält varmt på sommaren. Då behövs kyla eller vädring…
Jag är en av dem som fick förtroendet att medverka i detta projekt. Kom in på ett tidigt stadium och fick bolla olika idéer med ägaren om en elegant lösning på hur man skulle komma upp på loftet. Det resulterade i den S-formade spiraltrappan med tillhörande lofträcke. Kan säga att det ligger tonvis av tankar, noggrannhet och omsorg om varenda liten detalj från både ägaren och alla hantverkare som var inblandade. Det finns inte en synlig kabel, rör, lister för att täcka allehanda glipor, synliga skruvskallar eller spikhuvuden. Alla inblandade har lagt sin själ i att få allt perfekt. Det är mycket nytänk med exempelvis likadan parkett på både golv, väggar och tak. Tycker man inte om modern stil och elegans är detta inte rätt hus att inspireras av men den som gillar det kan lita på att det är så fint som bilderna visar.
#smidigemodigh
#smidigemodigh