Byggahus.se

1920-tals spegeldörr i badrum

1. A
    Medlem Nivå 1
    1920-tals spegeldörr i badrum
    Vilket bra forum. Har följt detta forum en lång tid utan att ha skrivit tidigare, men nu chansar jag.

Håller på att försöka göra i ordning en ovanligt tunn spegeldörr som vetter in mot ett litet badrum. Ena dörrhalvan blir fuktig och har spruckit, små krackelerade sprickor i speglarna. Jag har försökt att skrapa bort det som är löst (många lager färg), men skulle behöva få råd om hur jag fortsätter. Ska jag sätta någon väv i speglarna för att undvika nya sprickor, vad heter en sådan väv i så fall, vilket spackel bör jag använda? Duger V-slip som grundfärg och måla med Alcro V-mill, täckfärg trä (alla andra snickerier kommer att målas med den färgen) och i vilken ordning ska jag göra det hela. Vid gångjärnen är det någon slags beige gugga som har åldrats och blivit spröd, ta bort allt? Vad täcker man då gångjärnen med?
    Tacksam för råd.:)

2. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Jag skulle börja med att titta över ventilationen (till och frånluft), sedan hade jag slipat ner insidan och målat med våtrumsfärg.
    Vet inte om det är rätt sätt att göra med känns spontant som en bra lösning. Eller måla med linoljefärg

3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret.
    I färgaffären sade de att våtrumsfärg är för väggar/ tak i kök/ badrum. Att måla med linoljefärg är jag inte främmande inför, men vill ju ha en bra grundfärg till den i så fall. Är fortfarande undrande om det går att fästa upp microlit och om det håller, det kanske blir för tätt. Det är mängder av hårfina små sprickor som går ner i trät. Det samma gäller vissa dörrar i köket. Ang ventilation är lösning på väg.

4. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
  5. N
    Medlem · Nivå 8
    Låter bara som att nuvarande färgskikt är gammalt. Oljefärger eller tjocka färgskikt krackelerar med tiden. Att en oljefärg börjar spricka upp på en fuktutsatt träyta är inget märkligt, utan snarare en del av färgens funktion.

I utrymmet du beskriver så skulle jag hellre köra insidan med Servalac. Våtrumsfärg fastnar ju, men blir mycket fulare än lackfärger på snickerier. V-Mill kommer att slitas och smutsas lätt på en dörr i varm och fuktig miljö.

6. N
    Medlem · Nivå 8
    Skulle nästan garantera att orsaken till detta är många och gamla färgskikt.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Tack snälla för råd och tips.