174m2 IVT495+bergvärme rätt?

3k läst  70 svar

1. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6
    Vi ska bygga ett hus på 174m2 i två plan och funderar nu på vilken typ av panna vi ska ha. Vi kommer att ha golvvärme i entreplanet och vattenradiatorer på övre plan. Alla säger olika vad som är bäst för vårt hus. Just nu lutar det åt att vi ska ha en 495 Twin samt att borra ca 60m och kombinera frånluft med bergvärme. Huset står i princip på berg, så jordvärme är inte aktuellt.

Är det här rätt val, eller vad skulle ni rekommendera? Vilken effekt ska man ha till den här storleken på hus?

Tack på förhand

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: 174m2 IVT495+bergvärme rätt?

Son ni redan vet så är vårt hus snarlikt ert till ytan, dvs har ungefär samma effektbehov och bygger på samma koncept med golvvärme och radiatorer. Vi valde mellan IVT 495 och Comfortzone. Valet föll till slut på Comfortzone. Anledning: den ger något mera "billig" värme gentemot 495 (jmf 3,9 kW mot dryga 5), samt att man slipper borra. Kostnadsmässigt så är alternativen mycket likvärdiga i initialkostnad (IVT 83 000, Comfortzone 80000 med ventilation).

Fördelen med att välja IVT för er del är att ni då kan köpa den av er husleverantör och då ingår ventilationen, som annars försvinner med pumpen. Vi var med andra ord tvungna att köpa både imkanal och ventilation från firman som säljer Comfortzone samt ordna med en OVK efter inflytt.

Ska ni bygga ett garage i framtiden, som ska vara uppvärmt så skulle jag överväga att satsa på riktig bergvärme redan nu, om ni ändå ska borra så är det lika bra att borra ordentligt. Tänk också på att ni måste uppge att ni borrat till kommunen, vilket leder till att skattemyndigheten höjer taxeringsvärdet eftersom ni har en exklusiv bergvärmeanläggning. Man gör inte skillnad på om ni har en riktig bergvärmeanläggning eller en de light version.

Sammanfattningsvis så är en 495:a ett helt ok val för er. Men ska ni ändå borra så skulle jag överväga riktig bergvärme, vilket ger er riktigt billig värme. Struntar ni däremot i att borra så är Comfortzone ett alternativ. Valet är ert.

3. C
    Medlem Nivå 14

ska du ändå borra, så är ju merkostnaden liten för att få en riktig bergvärme anläggning (den ger betydligt lägre driftkostnad) att borra yttligare 100 meter kostar ca 25000:- en värmepump som ger 7kW vid 50 grader (8,5 vid 35) kostar ca 45 000:- listpris & går att hitta billigare. Sen behöver du ett ventilationsagrigat för 11000:-, men även detta fins ju billigare om man köper på rätt ställe. dra sen av vad 495 twinen kostar. Vad plir pris diffen?
    inkoplingskostnaderna är ju dom samma

4. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Var inne och pratade med Svensk byggtjänst idag och de sa att 495 tillsammans med 60 m bergvärme var ett väldigt bra val. Han menade på att så länge man inte har ett hus på 3-400m2 så lönar det sig inte att borra för full bergvärme på nybyggda hus idag.

Känns väldigt bra att höra :), någon som tycker eller hört annorlunda säg gärna till.

Tack förresten för era svar

5. C
    Medlem Nivå 14

Det var det dummaste jag hört!
    en 495 ger bara 4kW = mostavarar 3 cupevärmare (såna du har i bilen)
    kan du värma hela huset med det så är det bra!
    all annan värme komer från en elpaton i värmepumpen, så varmt får du, men det blir inte billigt!

COP är desutom lägra på frånluftsvärmepumpen än på en markvärmepump.

6. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

CarMan

Hur menar du, jag har ju läst om flera människor på forumet som har 495 bla Inger P och hon och andra säger ju att de har en förbrukning m 495 på ca 12000 kWh och det är ju väldigt bra. Eller har jag missförstått.

Menar du alltså att vi måste borra för hel bergvärme, att det är enda alternativet? Vi kommer ju att borra 60 m det måste man ju komma någon vart med. Vad har du för värmekälla? Typ av hus?

Husleverantörerna rekommenderar ju 490 då skulle ju det va helt galet? Eller? Någon som vet mer? Tacksam för alla svar.

Nu är jag riktigt förvirrad :-/

7. S
    Medlem Nivå 8

Tycker nog t o m att IVT 495 är "overkill" på ett hus med 170 kvm. Lite svårt att räkna hem merkostnaden för borrning mm jämfört med en vanlig IVT 490. Tyvärr dåliga avdrag från hustillverkarna så vi gjorde som så att vi behöll den Nibe 360 (= IVT 490) som följer med huset sen blir det förmodligen en Comfortzone eller motsvarande om 7-15 år när den här pajar.... Var på väg att sätta in en Comfortzone från början men tyvärr så blev avdraget från vår hustillverkare alldeles för lågt för att det skulle löna sig.

8. R
    Medlem Nivå 7

Lite märkligt resonemang, en IVT 490 rekommenderas till max 130-140 kvm nybyggt hus inte mer, då vi har just 130 kvm så vet jag att så är fallet. Under vintertid här i Skåne när det är några minusgrader så kan man mer jämföra den med en elpanna med inbyggd varmvattenberedare då patronen jobbar på ganska duktigt och det syns på elräkningen. Kring 0 gr och uppåt så kan man med rätt inställningar och låta pumpen sköta uppvärmningen utan rumstermostater få hyfsad ekonomi i det hela men annars inte anser jag. Vill man snåla och frysa inomhus så ok då går det att hålla förbrukningen nere men hur roligt är det??
    Att sätta denna pump i ett hus på 170 kvm är fel anser jag och det visar ju även otaliga andra trådar här på forumet också.

9. B
    Medlem Nivå 6

Jag vill bara lite försynt påpeka (som de flesta nog vet) att taxeringsvärdet bara påverkas om du har värmepump eller inte. Du får extra poäng om du har värmepump - men skattemyndigheten gör ingen skillnad på t ex bergvärme- eller frånluftsvärmepump.

10. S
    Medlem Nivå 5

Är du helt säker på det?

Jag har hört flera fall där man bytt ut en konventionell frånluftvärmepump till en bergvärmeanläggning som fått rejält höjda tax-värden efter att man uppgett att man norrat efter bergvärme.

Nåväl, hoppas att du har rätt i detta fall.

11. jedwardh
    Medlem Nivå 3

Är det isf fall skillnad om man har bergvärme eller jordvärme? Konstigt med alla avgifter som gör att det straffar sig hur man än gör.

12. C
    Medlem Nivå 14

oavsett hur långt du borar så ger ju bara 495:an 4 kW som mäst & det är där du har begränsningen.
    om du ändå tänkt att lägga många tusen lappar på ett borrhål, så är merkostnaden för en riktig bergvärme anläggning förhålandevis liten!
    ditt hus kanske krävar 9kW när det är riktigt kallt & då komer ju inte pumpens 4kW så långt, utan elpatronen inne i pumpen får jobba en hel del.

12000kW nämner du, men till hur stort hus?
    jag gör av med 5500kW på ett 235 m2 stort hus (med självdragsventeletion & bergvärme)

13. S
    Medlem Nivå 8

En IVT 490 eller Nibe 360 ger ca 2 kw värmepumps effekt. En Nibe 310 ger ca 1,7 kW. tidigare sa aman att en Nibe 310 räckte uppemot 200kvm men numera säger man att den bara räcker till 150kvm ungefär. Comfortzones ger ca 5 kw värmepumps effekt. Där har ni skillnaden. Och behövs det då mer än dessa effekter så fungerar den helt korrekt som en helt vanligt elpanna.

Dock är det så att dagens hus är så pass isolerade i kombination med alla våra apparaters restvärme kombinerat med pristillägget för att borra. Gör att det inte är så lätt att räkna hem en installation inom rimlig tid 10-15år. Men å andra sidan så går ju elpriserna ständigt uppåt. IVT har sin kompakkollektor som ska vara billig att installera osv.

Vill ni sätta er in mer i detta med värmepumpar så rekommnderar jag www.värmepumpsforum.com. Ungefär som byggahus men där det bara diskuteras värmepumpar. Forumet har hållit på i åtminstone 5 år och fanns från början på SVEP:s hemsida. Där kan ni få hjälp och svar på allt som rör värmepumpar och det finns flera värmepumpsgurus om vi säger så!

Lycka till

14. jessicaodanne
    Medlem Nivå 6

Tack skogstomten, får kolla in den sidan och se om man får någon klarhet i ämnet. Lutar iofs just nu åt att vi väljer 495 + 60m borrning. En uppdatering till ren bergvärme skulle kosta runt 50-60 tkr och det tror jag är väldigt svårt att hämta hem på en överskådlig framtid.
    Men jag får läsa på lite mer och se om jag hittar något som säger annat.

Tack för all input.

15. S
    Medlem Nivå 4

Jag tycker ni gör rätt i det, vi har 200m2 i ett plan och kör 495an, om man bortser från habegäret, är det nog det mest förnufta valet. Alla som är intresserade vill väl ha den värsta pumpen och frossa i COP och låg förbrukning, men i verkligheten kostar det nog mer än det smakar, speciellt efterom ni inte bygger större och dessutom i två plan.

Däremot är vv-beredaren ganska liten i 495an, så om ni ska ha större badkar bör ni köpa en extra vv-beredare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: